Over ons Actueel Nieuws

Leerkrachten pesten ook: LHBT-jongeren op school

16 september 2021

Onderzoekers Tessa Kaufman (Universiteit Utrecht) en Laura Baams (Rijksuniversiteit Groningen) hebben voor het eerst met landelijk representatieve gegevens aangetoond wat schoolervaringen zijn van lesbische, homoseksuele, biseksuele en transgender (LHBT) scholieren in Nederland.

De LHBT-jongeren in dit onderzoek rapporteerden dat ze verliefd werden op jongeren van hetzelfde geslacht, of zij voelden zich een ander geslacht dan waarmee ze geboren werden. De ervaringen van deze jongeren zijn vergeleken met heteroseksuele, cisgender jongeren. “Uit ons onderzoek bleek dat LHBT-jongeren vaker gepest werden door schoolpersoneel, zoals door leerkrachten of andere medewerkers, en vaker op locaties waar weinig supervisie aanwezig is (zoals kleedkamers, toiletten, de fietsenkelder/parkeerplaats, online),” aldus Kaufman. LHBT-jongeren in dit onderzoek voelden zich ook onveiliger om melding te doen van deze ervaringen. Wanneer ze wel een melding maakten, deden ze dat minder vaak op school of bij hun ouders, maar juist vaker bij de politie. Voor LHBT-jongeren bleef het probleem vervolgens ook vaker onopgelost dan bij heteroseksuele, cisgender jongeren. “Onze bevindingen vragen om actie, bijvoorbeeld om de ervaringen van LHBT-jongeren beter in de gaten te houden. Zo zullen scholen duidelijker informatie moeten verschaffen, ook al aan het begin van het schooljaar, over waar je ervaringen met pesten veilig en eventueel anoniem kan melden. Ook is het extra belangrijk om te werken aan een veilige school voor iedereen, bijvoorbeeld in de vorm van Gender & Sexuality Alliances (GSA’s).”

• Open access artikel
  • Tessa Kaufman is universitair docent aan de Universiteit Utrecht, afdeling Educatie & Pedagogiek, en is vorig jaar aan de Rijksuniversiteit Groningen gepromoveerd op het onderwerp chronisch slachtofferschap van pesten.
  • Laura Baams is universitair docent aan de Rijksuniversiteit Groningen, afdeling Pedagogische en Onderwijswetenschappen.
Foto: Robin van Lonkhuijsen
Laatst gewijzigd:16 september 2021 15:41