Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws

Leerkrachten pesten ook: LHBT-jongeren op school

16 september 2021

Onderzoekers Tessa Kaufman (Universiteit Utrecht) en Laura Baams (Rijksuniversiteit Groningen) hebben voor het eerst met landelijk representatieve gegevens aangetoond wat schoolervaringen zijn van lesbische, homoseksuele, biseksuele en transgender (LHBT) scholieren in Nederland.

De LHBT-jongeren in dit onderzoek rapporteerden dat ze verliefd werden op jongeren van hetzelfde geslacht, of zij voelden zich een ander geslacht dan waarmee ze geboren werden. De ervaringen van deze jongeren zijn vergeleken met heteroseksuele, cisgender jongeren. “Uit ons onderzoek bleek dat LHBT-jongeren vaker gepest werden door schoolpersoneel, zoals door leerkrachten of andere medewerkers, en vaker op locaties waar weinig supervisie aanwezig is (zoals kleedkamers, toiletten, de fietsenkelder/parkeerplaats, online),” aldus Kaufman. LHBT-jongeren in dit onderzoek voelden zich ook onveiliger om melding te doen van deze ervaringen. Wanneer ze wel een melding maakten, deden ze dat minder vaak op school of bij hun ouders, maar juist vaker bij de politie. Voor LHBT-jongeren bleef het probleem vervolgens ook vaker onopgelost dan bij heteroseksuele, cisgender jongeren. “Onze bevindingen vragen om actie, bijvoorbeeld om de ervaringen van LHBT-jongeren beter in de gaten te houden. Zo zullen scholen duidelijker informatie moeten verschaffen, ook al aan het begin van het schooljaar, over waar je ervaringen met pesten veilig en eventueel anoniem kan melden. Ook is het extra belangrijk om te werken aan een veilige school voor iedereen, bijvoorbeeld in de vorm van Gender & Sexuality Alliances (GSA’s).”

Meer informatie

  • Open access artikel
  • Tessa Kaufman is universitair docent aan de Universiteit Utrecht, afdeling Educatie & Pedagogiek, en is vorig jaar aan de Rijksuniversiteit Groningen gepromoveerd op het onderwerp chronisch slachtofferschap van pesten.
  • Laura Baams is universitair docent aan de Rijksuniversiteit Groningen, afdeling Pedagogische en Onderwijswetenschappen.
Foto: Robin van Lonkhuijsen
Foto: Robin van Lonkhuijsen
Laatst gewijzigd:16 september 2021 15:41
Deel dit Facebook LinkedIn
View this page in: English

Meer nieuws

  • 17 juni 2025

    Het brein als blokkentoren

    Al decennialang probeert Monicque Lorist, hoogleraar cognitieve neuropsychologie, te ontrafelen hoe het menselijk brein werkt. Wat beïnvloedt ons denken? Wat gebeurt er als we moe zijn, of ouder worden? “Er is nog zo veel wat we niet weten. Vragen...

  • 16 juni 2025

    Wetenschap Werkt | Druk & Dwars

    Nogal wat kinderen vertonen energiek en eigenzinnig gedrag dat niet past bij de eisen van onze samenleving. Ouders, leerkrachten en pedagogisch medewerkers willen daarom graag handvatten om ermee om te gaan, zonder gelijk het hulpverleningscircuit...

  • 11 juni 2025

    Liekuut | Topsport is een verbinder én een waardevolle proeftuin

    Is topsport alleen leuk voor de mensen die het doen? Er gaat geld en aandacht naartoe, er zijn speciale regelingen voor studenten die topsport doen, kranten staan bol van het sportnieuws, maar wat levert het ons, als maatschappij, op?