Over ons Actueel Nieuws

Timing of delivery for women with non-severe hypertensive disorders of pregnancy

Promotie:Mw. K. (Kim) Broekhuijsen
Wanneer:16 december 2015
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. P.P. van den Berg, prof. dr. B. Mol
Copromotors:dr. M.T.M. Franssen, dr. H. (Henk) Groen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Timing of delivery for women with non-severe hypertensive disorders
of pregnancy

Inleiden niet altijd gunstig bij milde hoge bloeddruk of zwangerschapsvergiftiging

Voor zwangere vrouwen met een mild verhoogde bloeddruk of zwangerschapsvergiftiging, en een zwangerschapsduur tussen 34 en 37 weken, is het inleiden van de bevalling niet altijd gunstig. Dit blijkt uit het proefschrift van UMCG-onderzoeker Kim Broekhuijsen. Deze bevinding is daarmee anders dan die van een in 2009 gepubliceerd onderzoek waarbij voor deze vrouwen een gunstige uitkomst bij inleiden werd gevonden bij een zwangerschapsduur van 37 weken.

Broekhuijsen zette de grote HYPITAT-I-studie uit 2009 voort met HYPITAT-II. Zij stelde vast dat de conclusies uit de eerste studie niet kunnen worden overgenomen voor vrouwen die klachten krijgen tussen week 34 en 37 van de zwangerschap. Een klein positief effect voor de moeders kon weliswaar niet helemaal worden uitgesloten, maar de nadelige effecten voor de kinderen waren aanzienlijk groter. Zij hadden vaker last van ademhalingsproblemen dan kinderen die na een langere zwangerschap werden geboren.

Broekhuijsen stelde verder vast dat vrouwen die al voor de zwangerschap een hoge bloeddruk hebben, meer kans hebben op complicaties. Een geplande bevalling in de 39e of 40e week lijkt gunstig te zijn voor deze vrouwen, stelt Broekhuijsen. Zij bekeek ook de mogelijkheden van individuele analyse van de patiëntgegevens om een definitieve beslissing te kunnen nemen over de timing van de bevalling in geval van de genoemde aandoeningen. Broekhuijsen concludeert dat inleiden van de bevalling niet voor alle vrouwen met milde hoge bloeddruk of zwangerschapsvergiftiging de beste oplossing is. Nader onderzoek zal moeten uitwijzen of het mogelijk is vrouwen te selecteren die er wel baat bij hebben.

Zie ook het persbericht dat in maart verscheen over het onderzoek van Broekhuijsen: Meteen inleiden of bevalling inleiden bij 37 weken zwangerschap

Kim Broekhuijsen (1984) studeerde geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek maakt deel uit van het onderzoeksprogramma Reproductive Origins of Adult Health and Disease van onderzoeksinstituut SHARE. Het kwam tot stand met financiering van ZonMw. Broekhuijsen is inmiddels aan de slag als AIOS Verloskunde en gynaecologie in het MCH Westeinde in Den Haag, opleidingscluster Leiden.