Over ons Actueel Nieuws

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Catalytic inulin conversions to biobased chemicals

Betere omzetting biomassa in grondstof voor chemie

Biomassa is een waardevolle grondstof voor de productie van biobrandstoffen en groene producten. De ontwikkeling van efficiënte chemische processen voor de omzetting van biomassa groene in grondstoffen staat wereldwijd hoog op de onderzoek agenda. Een zo’n grondstof is 5-hydroxymethylfurfural (HMF), dat omgezet kan worden in bouwstenen voor polymeren (bioplastics)  en in brandstof additieven zoals 2,5 dimethylfuraan.

Boy Arief Fachri heeft onderzoek gedaan naar een efficiënte manier om HMF te maken uit biomassa. Er zijn namelijk nog geen economisch haalbare processen voor de productie van HMF. In zijn proefschrift beschrijft hij onderzoek naar het gebruik van inuline als grondstof voor de synthese van HMF. Aardperen, cichorei, camassia bollen en dahlia knollen bevatten tot ongeveer 20 procent van het vers gewicht aan inuline.

Arief Fachri heeft met name gekeken naar het gebruik van water als oplosmiddel voor de omzetting van inuline naar HMF omdat het een milieuvriendelijk oplosmiddel is en de meeste koolhydraten goed in water oplossen. Een breed scala aan katalysatoren is onderzocht, bijvoorbeeld goedkope Brönsted zuren en metaal zouten. Daarnaast is gekeken in hoeverre het mogelijk is om de reactie uit te voeren zonder een katalysator. Het onderzoek van Arief Fachri heeft een aantal verbeteringen opgeleverd voor de productie van HMF uit inuline, maar de weg naar industriële toepassing is nog lang.

Het onderzoek van Boy Arief Fachri vond plaats bij de afdeling Chemische Technologie van het Engineering and Technology institute Groningen (ENTEG) en is gefinancierd door het Directorate General of Higher education (DIKTI) van het Indonesian Ministry of Education. Hij werkt inmiddels als docent aan de University of Jember (Indonesië).