Over ons Actueel Nieuws

Promotie Y. Chen: Analysis of bacterial adhesion forces. A study using atomic force microscopy

Wanneer:wo 26-03-2014 12:00 - 13:00
Waar:Aula

Yun Chen achterhaalde hoe bacteriën op protheses en implantaten hechten en daarmee infecties veroorzaken en op welke oppervlaktematerialen dat vooral gebeurt. Met deze kennis kunnen protheses en implantaten ontwikkeld worden waar bacteriën niet op hechten en dus minder snel infecties veroorzaken. Bacteriën blijken een ziekmakend effect te hebben als ze hechten aan harde weefsels, zoals implantanten in de mond en prothesen in de knie of heup. Bacteriën vormen op dergelijke materialen een biofilm; dicht tegen elkaar aan beschermen ze elkaar tegen het afweersysteem en antimicrobiële stoffen. Bij dierlijke cellen was al bekend dat hechting aan een oppervlak gebeurt door vervorming van de cel en het cytoskelet. Bij bacteriën is dit moeilijker te onderzoeken, omdat die vervorming op nanoschaal plaatsvindt. Tijdens zijn promotieonderzoek testte Chen verschillende methoden om behulp van atomaire krachtmicroscopie de hechtingskracht van diverse bacteriestammen op verschillende oppervlakten te meten en de vervorming die daardoor ontstaat. Daarbij concludeert hij dat de gevoeligheid van bacteriën voor antimicrobiële stoffen bepaald wordt door de grootte van de kracht waarmee de bacteriën op een oppervlak hechten en door het materiaal van dat oppervlak. Met behulp van mutante bacteriesoorten onderzocht Chen vervolgens welke celstructuren een rol kunnen spelen bij het verschil in hechtingskracht en viscositeit tussen diverse bacteriestammen. Deze factoren vertragen mogelijk de impact van stress en geven een bacterie meer tijd om te reageren op stress van buitenaf en zo zichzelf te beschermen. Kennis van deze factoren kan leiden tot middelen om die bacteriestammen te bestrijden. Yun Chen (1981) studeerde moleculair biowetenschappen aan de Universiteit van Wageningen. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij het Kolff Instituut aan het Universitair Medisch Centrum Groningen en participeerde in het onderzoeksprogramma KOLFF BIOBI. Het onderzoek werd gefinancierd door het Kolff Institute. Chen zet zijn onderzoek voort aan de Universiteit van Leeds in Engeland.