Over ons Actueel Nieuws

Promotie Mw. J.F. Da Silva Dominguez: Macrophage-mediated phagocytosis of bacteria adhering on biomaterial surfaces

Wanneer:ma 28-07-2014 12:00 - 13:00
Waar:Aula

‘Opeetcellen’ spelen cruciale rol bij acceptatie biomaterialen

Macrofagen, ofwel ‘opeetcellen’, spelen als immuuncellen een cruciale rol bij het bestrijden van bacteriële infecties op oppervlakten van biomaterialen (zoals implantaten), en bij de overleving van weefselcellen die de acceptatie van dit lichaamsvreemde materiaal mogelijk maken. Dat concludeert Joana da Silva Domingues in haar promotieonderzoek, dat als doel had om de kloof te dichten tussen in vivo en in vitro onderzoek naar biomateriaal-gerelateerde infecties.

Biomaterialen zijn materialen die worden toegepast in het menselijk lichaam, zoals bijvoorbeeld implantaten en prothesen. Infecties die samenhangen met biomaterialen worden veroorzaakt door de hechting van bacteriën aan deze implantaten. Zulke infecties zijn moeilijk te behandelen, waardoor het implantaat soms weer verwijderd moet worden.

Onderzoek richt zich vaak óf op het tegengaan van de hechting van bacteriën aan het oppervlak, óf op het bevorderen van de hechting en groei van weefselcellen, die het lichaam helpen om de lichaamsvreemde indringers te accepteren. Sinds kort kan deze ‘race-to-the-surface’ ook in vitro (in een reageerbuis) onderzocht worden. Da Silva Domingues beschrijft een aantal van zulke kweekexperimenten met meerdere soorten bacteriën op verschillende soorten biomaterialen. Een van haar conclusies is dat vooral macrofagen de doorslag geven of een bacteriële infectie voldoende wordt aangepakt. De inzichten kunnen helpen om bacteriële infecties te voorkomen, én om processen die in het lichaam plaatsvinden in de reageerbuis te bestuderen.

Joana da Silva Domingues (1984) studeerde Biomedical Engineering aan de Universiteit van Minho (Braga, Portugal). Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij de afdeling Biomedical Engineering, W.J. Kolff Instituut, van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd door het UMCG. Da Silva Domingues werkt als onderzoeker bij het Centre Nationale de la Recherche Scientifique, Institut de Farmacologie et de Biologie Structurale in Toulouse, Frankrijk.