Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. J.A.J. van der Krieke: Patients in the driver’s seat. A role for e-mental health?

Wanneer:wo 05-03-2014 om 16:15
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: mw. J.A.J. van der Krieke

Proefschrift: Patients in the driver’s seat. A role for e-mental health?

Promotor(s): prof.dr. P. de Jonge, prof.dr. M. Aiello

Faculteit: Medische Wetenschappen

E-mental health kan eigen regie versterken bij mensen met psychosen

Het gebruik van informatie- en communicatietechnologie (e-mental health) kan een belangrijke rol spelen in het versterken van de eigen regie van mensen met een psychotische aandoening, maar het wordt nog maar weinig ingezet voor deze doelgroep. Die conclusie trekt Lian van der Krieke in haar promotieonderzoek. Tegelijk waarschuwt ze voor een te gemakkelijke koppeling tussen ‘eigen regie’ en e-mental health.

Zorg rondom mensen met ernstige psychiatrische aandoeningen is volgens Van der Krieke geworteld in een traditie van paternalisme, maar er is een kentering gaande naar een meer gelijkwaardige relatie tussen patiënt en hulpverlener. E-mental health kan hierbij ondersteunen. De promovenda ging na op welke manieren dit kan, met behulp van literatuuronderzoek en in onderzoek onder 200 patiënten.

Ze concludeert dat innovatieve technologie patiënten kan helpen zelf regie te houden, mits die technologie aansluit bij de waarden die voor de patiënt belangrijk zijn. Het met behulp van slimme apparaatjes monitoren van symptomen of medicatietrouw draagt vaak niet bij aan de eigen regie van patiënten. Wanneer de technologie alleen gericht is op medische standaarden en niet is afgestemd op persoonlijke waarden van de patiënt, kan deze de eigen regie zelfs ondermijnen.

E-mental health heeft veel potentie voor mensen met een psychotische aandoening, maar van regie kan pas sprake zijn, zo benadrukt Van der Krieke, wanneer patiënten mee kunnen beslissen over de koers waarop gestuurd wordt.

Lian van der Krieke (Hoogezand-Sappemeer, 1982) studeerde Psychologie, Kunstgeschiedenis en Cultural Analysis aan de Universiteiten van Leiden en Amsterdam. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij het Universitair Centrum Psychiatrie, onderdeel van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd bekostigd door ZonMw, Fonds Psychische Gezondheid, en ICT Regie.