Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. D.E.L. Nijs: Het imagineeren van het 'butterfly-effect': complexiteit en collectieve creativiteit bij bedrijven en overheden

Wanneer:do 13-02-2014 om 14:30
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: mw. D.E.L. Nijs

Proefschrift: Het imagineeren van het 'butterfly-effect': complexiteit en collectieve creativiteit bij bedrijven en overheden

Promotor(s): prof.dr. J.M.L. van Engelen

Faculteit: Economie en Bedrijfskunde

Complexiteit en collectieve creativiteit in het bedrijfsleven en in het beleid

Het is een ‘inconvenient truth’ zowel in de wetenschap als in de praktijk dat conventioneel verandermanagement dat gericht is op gedragsverandering slechts beperkt effectief is. Slechts 1 op de 3 verander-inspanningen zou enig positief effect hebben. Mensen laten zich namelijk niet veranderen. Als mensen al veranderen dan is dat omdat ze daar zelf voor kiezen.

De complexiteitswetenschap (The sciences of the living, non-linear dynamic systems) reiken een heel ander wetenschappelijk kader aan om naar het fenomeen veranderen te kijken en aangezien de vernetwerkte samenleving steeds meer als een open, levend systeem functioneert, biedt dit wetenschappelijk kader interessante perspectieven om hedendaagse gebeurtenissen te begrijpen en er mee om te gaan. In de complexiteitswetenschap wordt verandering gezien als het genereren van nieuwe orde. Dit proefschrift presenteert en evalueert de imagineering design methode om nieuwe orde, verandering, te genereren via een zelf-organiserend, ‘joining-up’ proces van collectieve creativiteit in een strategisch wenselijke richting.

Aan de hand van twee concrete cases, die van de stad Antwerpen en de oudste Belgische retail-keten Veritas (gelardeerd met heel wat ander case-materiaal) wordt geïllustreerd hoe het genereren van nieuwe sociale orde in zijn werk gaat.

De studie gaat ten slotte in op de implicaties van de methode voor het domein organisatie ontwikkeling, het domein van strategisch denken, het domein van design denken en het domein van management educatie.

Diane Nijs deed verrichtte haar onderzoek aan de faculteit Economie en Bedrijfskunde. Het onderzoek werd gefinancierd door NHTV Breda University of Applied Sciences.