Over ons Actueel Nieuws

Promotie F.I. Broekema: Polyurethane foam as a synthetic topical hemostatic agent. Efficacy, biodegradability and applicability

Wanneer:wo 11-06-2014 12:00 - 13:00
Waar:Aula

Hemostatica van kunstmatig materiaal goed en veilig alternatief voor dierlijk materiaal

Hemostatica (bloedstollingsbevorderende middelen) op basis van het product polyurethaan zorgen voor eenzelfde mate van bloedstolling en vormen een veilig alternatief voor dierlijke materialen zoals collageen en gelatine. Dat concludeert Ferdinand Broekema. Wel duurt het in verhouding veel langer voordat het materiaal volledig afgebroken is door het lichaam.

Broekema onderzocht in zijn promotieonderzoek op verschillende manieren of een synthetisch hemostaticum op basis van polyurethaan (PU) en polyethyleenglycol (PEG) gebruikt kan worden in de klinische praktijk. Voordelen van synthetische materialen zijn namelijk dat de productie beter gecontroleerd kan worden en dat er geen risico is op overdracht van ziekten.

De promovendus ontdekte dat het bloedstollingsmiddel in een bepaalde verhouding PU-PEG eenzelfde mate van stolling geeft als collageen en gelatine. Dat veranderde niet wanneer er stollingsbevorderende stoffen aan het PU-schuim werden toegevoegd. Een keerzijde van hemostatica op basis van PU-schuim bleek te zijn dat het veel langer duurt voordat het lichaam ze afbreekt. Gelatine en collageen werden binnen 26 en 39 weken afgebroken, terwijl dit bij PU-schuim maar liefst drie jaar duurde. Broekema concludeert dat het schuim de collageen- en gelatinehemostatica op termijn mogelijk kan vervangen, als het lukt om deze afbreektijd aanzienlijk te verkleinen.

Ferdinand Broekema (1983) studeerde Geneeskunde en Tandheelkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdeling Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie van het Universitair Medisch Centrum Groningen en in het kader van het Kolff Institute van de Graduate School of Medical Sciences. Het onderzoek werd financieel mogelijk gemaakt door Polyganics bv en het UMCG. Broekema werkt als kaakchirurg in opleiding in het UMCG.