Over ons Actueel Nieuws

Wanneer:do 16-01-2014 om 16:15
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: dhr. V.H. Le

Proefschrift: Wage differentials and government corruption

Promotor(s): prof.dr. J. de Haan, prof.dr. H.W.A. Dietzenbacher

Faculteit: Economie en Bedrijfskunde

Verhogen ambtelijke lonen vermindert corruptie alleen in arme landen

Le Van Ha onderzocht de invloed van het beloningsbeleid van ambtenaren op corruptie. Op basis van een steekproef van 76 landen toont Le aan dat het effect van ambtelijke lonen op corruptie wordt beïnvloed door het inkomen per capita. Als het inkomen per capita relatief laag is, leidt een toename van ambtelijke lonen tot minder corruptie. Dit negatieve effect wordt kleiner naarmate het inkomensniveau stijgt.

De intuïtie is dat onbeduidende corruptie (‘petty corruption’) gangbaarder is in arme landen en dat goedbetaalde ambtenaren hiervan afzien. Naarmate het inkomensniveau stijgt, neemt corruptie ook een meer omvangrijke vorm aan. Deze zogenaamde ‘grand corruption’ leidt tot opbrengsten waartegen, in de ogen van de corrupte ambtenaar, een hoger salaris niet opwegen. Grand corruption is ook moeilijker om op te sporen. Het verhogen van ambtelijke lonen is dan geen efficiënte maatregel om deze vorm van corruptie tegen te gaan.

Le Van Ha deed de Research Master Economics & Business aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn onderzoek aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Le werkt als econoom bij de nationale bank van Vietnam.