Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. S.K. Namdeo: Flagellar hydrodynamics of biological and biomimetic micro-swimmers

Wanneer:vr 11-04-2014 om 16:15
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: dhr. S.K. Namdeo

Proefschrift: Flagellar hydrodynamics of biological and biomimetic micro-swimmers

Promotor(s): prof.dr. P.R. Onck

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Micro-zwemmers met afstandsbediening

Sandeep Namdeo deed onderzoek aan ‘autonome micro-zwemmers’. Dat zijn micro-organismen die zich met haarachtige structuren voortbewegen. Namdeo verwacht dat deze methode van voortstuwing wellicht gebruikt kan worden voor biomedische toepassingen in therapeutische, diagnostische en chirurgische procedures. Namdeo ontwierp kunstmatige micro-zwemmers die op afstand bestuurd kunnen worden.

‘Een noodzakelijke stap voor dit idealistisch doel is het realiseren van een systeem dat nauwkeurige controle over de richting en snelheid van de microzwemmers geeft via externe stimuli zoals licht en elektrische en magnetische velden,’ zegt hij in de samenvatting van zijn proefschrift. ‘Het is aantrekkelijk om een bio-geïnspireerde benadering te volgen en de evolutionaire voordelen van de natuur te benutten, met als doel innovatieve oplossingen mogelijk te maken voor complexe problemen.’

Veel micro-organismen gebruiken haarachtige structuren, bekend als flagella, om voortstuwing te genereren. Het proefschrift van Namdeo bevat een numerieke analyse van de flagellaire hydrodynamica van zowel biologische als biomimetische microzwemmers. Op basis van de inzichten uit de studie van biologische flagella werden autonome biomimetische microzwemmers ontworpen die op afstand aangedreven en bestuurd kunnen worden door een uniform magnetisch veld bij lage Reynoldsgetallen.

Sandeep Namdeo voerde zijn onderzoek uit bij het Zernike Institute for Advanced Materials en gefinancierd door het Dutch Polymer Institute.