Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. A. ur Rehman: ABC transporters as therapeutic targets for liver fibrosis

Wanneer:ma 06-01-2014 om 12:45
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: dhr. A. ur Rehman

Proefschrift: ABC transporters as therapeutic targets for liver fibrosis

Promotor(s): prof.dr. K.N. Faber, prof.dr. A.J. Moshage

Faculteit: Medische Wetenschappen

Meer inzicht in ontstaan lever fibrose

Chronische leverziekten gaan gepaard met lever fibrose, dat kan verergeren tot cirrose en leverfalen. Dit resulteert in hoge morbiditeit en mortaliteit en vaak is een levertransplantatie nodig om het leven van de patiënt te redden. Er bestaat nog geen effectieve behandeling om lever fibrose te remmen, laat staan verminderen.

Lever fibrose is het gevolg van de activatie en proliferatie van fibroblast-achtige cellen (hepatische stellaat cellen (HSCs) en portale myofibroblasten (PMFs) in de lever. Dit leidt tot bindweefselvorming en verstoring van leverfuncties. In zijn onderzoek toonde Atta-ur Rehman aan dat synthese en export van leukotrienen, moleculen die een rol spelen bij onstekingsprocessen, door myofibroblasten belangrijk zijn voor de activatie van deze cellen in de lever, wat vervolgens aanleiding geeft tot fibrose. Er bestaan specifieke remmers van Mrp1 en dit zijn dan ook mogelijk effectieve medicijnen om leverfibrose in de toekomst te behandelen.

Atta-ur Rehman (Lahore, 1980) studeerde aan de University of Punjab. Hij verrichtte zijn onderzoek bij de afdeling Maag- darm- verziekten van het UMCG.