Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. A. Caretta: Spin and phonon dynamics in layered cu-based organic-inorganic hybrids

Wanneer:vr 02-05-2014 om 12:45
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: dhr. A. Caretta

Proefschrift: Spin and phonon dynamics in layered cu-based organic-inorganic hybrids

Promotor(s): prof.dr.ir. P.H.M. van Loosdrecht

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Energietransport en magnetisatie in hybride materialen

Snelle technologische vooruitgang motiveert tot onderzoek om materialen te ontwerpen met multifunctionele eigenschappen, zoals organische-anorganische hybriden die veelzijdig en goedkoop zijn. In zijn proefschrift bestudeert Antonio Caretta een familie van hybriden die ferromagnetische en ferro-elektrische eigenschappen combineren. Het belangrijkste kenmerk van deze materialen is de gelaagdheid van de structuur: Cu-bevattende anorganisch moleculen vormen lagen, gescheiden door organische moleculen.

Het onderzoek richtte zich op twee eigenschappen voor die zeer belangrijk zijn voor toepassingen: het energietransport (fundamenteel voor warmteafvoer) en de magnetisatiecontrole met toepassingen voor magnetische geheugens. Zowel de energietransport-experimenten als de magnetisatie manipulatie werden uitgevoerd met optische methoden. Deze optische niet-destructieve methoden maken het mogelijk processen te onderzoek tot op een femtoseconde tijdschaal (een biljardste van een seconde).

Caretta ontdekte onder andere dat in de nabijheid van fase-overgangen, vibratietoestanden de eigenschappen van het energietransport in het materiaal sterk kunnen beïnvloeden. In het bijzonder biedt de analyse de mogelijkheid tot bestudering van de fundamentele koppeling tussen vibratietoestanden.

In het onderzoek naar de manipulatie van de magnetisatie met licht beschrijft Caretta een nieuwe methode om de magnetisatie te verbeteren. De methode is toepasbaar op gelaagde structuren en potentieel functioneel tot op kamertemperatuur.

Het onderzoek van Antonio Caretta werd uitgevoerd bij het Zernike Institute for Advanced Materials