Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. W. Reitsma: Pelvic high-grade serous carcinoma in women with a BRCA1/2 mutation. Carcinogenesis and early diagnosis

Wanneer:wo 15-05-2013 om 16:15

Promotie: mw. W. Reitsma, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Pelvic high-grade serous carcinoma in women with a BRCA1/2 mutation. Carcinogenesis and early diagnosis

Promotor(s): prof.dr. M.J.E. Mourits, prof.dr. G.H. de Bock, prof.dr. H. Hollema

Faculteit: Medische Wetenschappen

Eierstokkanker ontstaat waarschijnlijk in eileiders

Eierstokkanker is, na baarmoederkanker, de meest voorkomende gynaecologische vorm van kanker. Tegelijk is het ook de meest dodelijke vorm, doordat de ziekte vaak pas in een laat stadium wordt opgemerkt. Welmoed Reitsma deed onderzoek naar het ontstaan van eierstokkanker en naar tumor- en overlevingskenmerken. Ze richtte haar onderzoek op de meest voorkomende vorm van eierstokkanker, ‘pelvic high grade serous carcinoma’ (PHGSC) bij vrouwen met een genetisch verhoogd risico op deze ziekte, door een mutatie in het BReast Cancer susceptibility (BRCA)1 of BRCA2-gen.

Reitsma ontdekte onder andere dat van beide groepen patiënten met erfelijke eierstokkanker (BRCA1 en BRCA2), de patiënten met een BRCA2-mutatie de beste vooruitzichten hebben op algehele en ziektevrije overleving. De promovenda ontdekte ook dat beide groepen geen verhoogd risico lopen op het ontwikkelen van baarmoederkanker. Tot slot benadrukt ze dat er nog nooit een voorloper van PHGSC in de eierstokken is gevonden. In haar studie werden daarentegen wel voorloperstadia in de eileiders gezien. Dat is volgens haar in lijn met andere studies, die wijzen op een oorsprong van deze kanker in de eileiders. Ze concludeert dat een dergelijke ontdekking grote gevolgen zou kunnen hebben, omdat er dan mogelijk geen preventieve verwijdering van de eierstokken meer nodig is. Ze benadrukt echter dat er eerst meer onderzoek nodig is naar voorlopers van PHGSC in de eileiders.

Welmoed Reitsma (Sneek, 1986) studeerde geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij verrichtte haar onderzoek bij de afdeling Gynaecologische Oncologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen en maakte deel uit van onderzoeksschool GUIDE. Het onderzoek werd in de vorm van een MD/PhD-traject gefinancierd door de Junior Scientific Masterclass Groningen. Reitsma start binnenkort aan de opleiding tot gynaecoloog.