Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. P. Brummelman: Cognition in patients treated for pituitary diseases

Wanneer:ma 09-12-2013 om 12:45
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: mw. P. Brummelman

Proefschrift: Cognition in patients treated for pituitary diseases

Promotor(s): prof.dr. B.H.R. Wolffenbuttel, prof.dr. O.M. Tucha

Faculteit: Medische Wetenschappen

Bestraling hypofyse-tumor waarschijnlijk niet schadelijk voor mentale hersenfuncties

Patiënten die met bestraling zijn behandeld voor een goedaardige tumor in de hypofyse vertoonden geen grote verschillen in de geheugenfuncties en executieve functies (de hogere hersenfuncties) van het brein ten opzichte van vergelijkbare patiënten die niet bestraald waren. Dat patiënten geen schade oplopen, pleit voor deze radiotherapeutische technieken, aldus Pauline Brummelman in haar promotieonderzoek. Zij onderzocht de cognitie van patiënten die zijn behandeld voor hypofyseziekten.

Hypofyseziekten worden doorgaans veroorzaakt door een goedaardige hypofysetumor. De behandeling bestaat meestal uit chirurgie, eventueel gevolgd door radiotherapie en/of hormonale therapie. Eerder onderzoek liet al zien dat deze therapieën het cognitieve functioneren kunnen beïnvloeden, maar er waren nog weinig studies verricht onder een grote groep gelijksoortige patiënten. Brummelman bestudeerde de effecten van radiotherapie en hormonale en medische therapie in een grote groep patiënten met hypofysaire ziekten.

De promovenda bestudeerde onder andere de relatie tussen de hoeveelheid straling op een bepaald hersengebied en de cognitieve functies die een beroep doen op dat gebied. Hiervoor onderzocht zij de hoeveelheid bestraling op de hippocampus en de prefrontale cortex bij verschillende radiotherapie technieken en ze relateerde dat aan geheugen en executieve functies. Ze concludeert dat de gefractioneerde radiotherapeutische technieken geen negatieve invloed lijken te hebben op de twee hersenfuncties. Ook de hoeveelheid straling zoals toegepast in haar patiëntengroep lijkt geen verschil te maken. De radiotherapeutische technieken lijken volgens de promovenda derhalve veilig te zijn voor deze mentale hersenfuncties.

Pauline Brummelman (Eefde, 1986) studeerde Psychologie aan de universiteit van Groningen. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij de afdeling Endocrinologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen, in samenwerking met met de afdeling Neuropsychologie van de Rijksuniversiteit Groningen. Brummelman participeerde in onderzoeksinstituut GSMS van het UMCG.