Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. N.A. Hosper: The use of mesenchymal cells in fetal and adult tissue repair

Wanneer:wo 13-11-2013 om 12:45

Promotie: mw. N.A. Hosper, 12.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: The use of mesenchymal cells in fetal and adult tissue repair

Promotor(s): prof.dr. P.P. van den Berg, prof.dr. R.A. Bank

Faculteit: Medische Wetenschappen

Spina bifida in toekomst mogelijk in baarmoeder behandelen

Tissue engineering, het afdekken van de neurale buis van de foetus om verdere schade te voorkomen, kan een veelbelovend instrument zijn in foetale therapie voor spina bifida (bekend als een ‘open ruggetje’). Tot die conclusie komt Nynke Hosper. Zij richtte zich in haar promotieonderzoek op een beter inzicht in de cellulaire processen die betrokken zijn bij wondheling voor en na de geboorte.

Spina bifida komt voor bij ongeveer 1 op 2000 geboorten. De neurale buis wordt dan in het embryonale stadium niet goed gesloten, waardoor de ruggengraat blootstaat aan het vruchtwater met neurale schade tot gevolg. Eerder Amerikaans onderzoek toonde al aan dat sluiting van het defect voor de geboorte een betere uitkomst laat zien dan postnatale sluiting. Wel ontstond er door de foetale chirurgische ingreep een hoger risico op een miskraam.

Hosper onderzocht of tissue engineering een manier kan zijn om de foetale therapie voor spina bifida te verbeteren. Ze vergeleek daarvoor twee manieren om foetale huiddefecten af te dekken: met collageen (een lijmvormend eiwit in het menselijk bindweefsel) waaraan groeifactoren zijn toegevoegd, of met (gezonde) vruchtwatercellen. Ze concludeert dat beide methoden bruikbaar kunnen zijn, maar dat er eerst meer onderzoek nodig is naar de effecten op langere termijn.

Nynke Hosper (Ureterp, 1983) studeerde Medische Biologie aan de Rijksuniversiteit Groningen Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij het W.J. Kolff Instituut, afdeling Pathologie en Medische Biologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek maakt deel uit van onderzoeksproject EuroSTEC (soft tissue engineering for congenital birth defects in children) dat wordt gefinancierd door de EU. Hosper werkt als postdoc onderzoeker op de afdeling Celbiologie van het UMCG.