Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. N. Akhtar: Multifunctional organic-inorganic hybrid films deposited by the Langmuir-Blodgett technique

Wanneer:vr 19-04-2013 om 16:15

Promotie: mw. N. Akhtar, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Multifunctional organic-inorganic hybrid films deposited by the Langmuir-Blodgett technique

Promotor(s): prof.dr. P. Rudolf

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Multifunctionele materialen maken door dunne lagen nauwkeurig te stapelen

In haar proefschrift presenteert Naureen Akhtar onderzoek naar de productie van multifunctionele, organisch-anorganische hybride materialen op een wijze die een nauwkeurige controle over grootte en groeirichting mogelijk maakt.

Akthar verrichtte experimenteel onderzoek naar het vervaardigen van moleculaire geleiders, geleidende magneten en ijzerachtige organisch-anorganische hybride materialen in dunne lagen. Ze gebruikte daarbij de Langmuir Blodgett-methode. Die maakt het mogelijk om op een zeer gecontroleerde manier verschillende individuele lagen te stapelen. Zo kunnen goedgeordende heterogene structuren op bijna elk willekeurig substraat worden gemaakt.

Door de gestapelde structuur kan men in de organisch-anorganische hybride materialen unieke eigenschappen combineren. De gebruikte methode kan dan ook van groot belang worden voor de elektronische industrie.

De vervaardigde lagen zijn tijdens het onderzoek gekarakteriseerd met betrekking tot de samenstelling, structuur, elektrische en magnetische eigenschappen.

Naureen Akhtar (Pakistan, 1985) studeerde natuurkunde aan de Quaid-i-Azam universiteit in Islamabad. Het onderzoek werd uitgevoerd bij het Zernike Institute for Advanced Materials.