Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. M.M. van der Kooi-Pol: In vivo and in vitro profiling of global interactions between Staphylococcus aureus and its human host

Wanneer:wo 24-04-2013 om 14:30

Promotie: mw. M.M. van der Kooi-Pol, 14.30 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: In vivo and in vitro profiling of global interactions between Staphylococcus aureus and its human host

Promotor(s): prof.dr. J.M. van Dijl

Faculteit: Medische Wetenschappen

Onvatbare eiwitten in ziekenhuisbacterie opgespoord

Staphylococcus aureus, beter bekend als de ziekenhuisbacterie, is niet gemakkelijk te bestrijden en zorgt daardoor voor grote kostenposten. Besmette patiënten moeten namelijk langer in het ziekenhuis blijven en ruimtes moeten mogelijk gedesinfecteerd worden. De gevaarlijke bacterie weet zich bovendien snel aan te passen aan nieuwe antibiotica. Het is daarom van groot belang te begrijpen wat er precies gebeurt wanneer de bacterie zich nestelt op de menselijke gastheer. Biomedicus Magda van der Kooi-Pol onderzocht die interactie op celniveau.

Van der Kooi-Pol onderzocht zowel de precieze plek van eiwitten en andere moleculen op het celoppervlak van S. aureus, als de menselijke immuunreactie op de bacterie. Door de immuunreacties te onderzoeken van patiënten die langdurig aan de bacterie zijn blootgesteld, ontdekte ze welke de immunogene (onvatbare) eiwitten van de bacterie zijn en welke epitopen (macromoleculen die herkend kunnen worden door antilichamen) herkend worden. Die kennis kan in de toekomst bijdragen tot het beter inzetten van antilichamen om de bacterie te bestrijden.

Magdalena M. van der Kooi-Pol (Wroclaw, Polen, 1976) studeerde Moleculaire Biologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze voerde haar onderzoek uit bij de afdeling Medische Microbiologie, sectie Moleculaire Bacteriologie, van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en maakte deel uit van de Graduate School for Medical Sciences. Het onderzoek werd gefinancierd door Top Institute Pharma. Van der Kooi-Pol blijft na haar promotie verbonden aan de afdeling Medische Microbiologie.