Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. M.J.M. Gooden: Immunologic aspects of ovarian cancer

Wanneer:ma 10-06-2013 om 16:15

Promotie: mw. M.J.M. Gooden, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Immunologic aspects of ovarian cancer

Promotor(s): prof.dr. H.W. Nijman, prof.dr. C.A.H.H. Daemen

Faculteit: Medische Wetenschappen

Eierstokkanker met eigen afweersysteem bestrijden

Kankercellen wijken op verschillende punten af van gezonde lichaamscellen. Immuuncellen zijn in staat om kankercellen te herkennen, en kunnen daardoor mogelijk helpen bij het bestrijden van tumoren. Marloes Gooden deed onderzoek naar de afweerreactie tegen eierstokkanker. De resultaten geven aanknopingspunten voor de ontwikkeling van immuuntherapeutische behandelingen.

T-lymfocyten zijn afweercellen die een sleutelrol spelen in de immuunreactie op kankercellen. Gooden onderzocht de wisselwerking tussen deze T-lymfocyten en de tumorcellen. Ze ging onder andere na welke en hoeveel van die T-cellen voorkwamen in de tumoren van meer dan driehonderd eierstokkankerpatiënten.

Ze vond dat de aanwezigheid van een bepaald soort kankervernietigende T-cel in het tumorweefsel, cytotoxische T-lymfocyten, een sterke voorspeller is van langere overleving. De promovenda stelt verder dat de tumor op verschillende manieren in staat is om deze kankervernietigende cellen te weren. Zo bestaan er regulatoire T-cellen, die in staat zijn de cytotoxische T-lymfocyten te remmen. Daarnaast kan de tumor zich onzichtbaar maken voor cytotoxische T-lymfocyten, of deze actief remmen door een bepaald eiwit op de oppervlakte van tumorcellen, genaamd HLA-E.

Tot slot stelde Gooden vast dat ook een bepaald eiwit in het bloed, sCXLCL16, juist een voorspeller is van een slechte prognose. Het eiwit weerspiegelt namelijk de activiteit van sommige tumorgroei-bevorderende enzymen. Omdat de activiteit van die enzymen niet goed gemeten kan worden, kan de ontdekking van het eiwit helpen bij het identificeren van patiënten met een slechte prognose.

Marloes Gooden (Meppel, 1984) studeerde geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij verrichtte haar onderzoek bij de afdelingen Obstetrie, Gynaecologie en Chirurgie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd als MD/PhD-traject (Junior Scientific Masterclass) door het UMCG. Gooden werkt als arts-assistent in verpleeghuis De Horst in Emmen.