Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. M. Abdoli: Development and evaluation of metal artifact reduction and image segmentation techniques in PET/CT

Wanneer:wo 02-10-2013 om 16:15

Promotie: mw. M. Abdoli, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Development and evaluation of metal artifact reduction and image segmentation techniques in PET/CT

Promotor(s): prof.dr. H. Zaidi, prof.dr. R.A. Dierckx, prof.dr. J. Pruim

Faculteit: Medische Wetenschappen

Rekentechnieken om meer informatie uit PET-beeld te halen

Artsen baseren hun behandelplan onder andere op beelden van een PET-scan. Maar deze zijn niet altijd vrij van onvolkomenheden, bijvoorbeeld door ruis of strepen veroorzaakt door metalen implantaten. Bovendien komen twee artsen op basis van dezelfde beelden vaak tot een andere conclusie. Mehrsima Abdoli ontwikkelde in haar promotieonderzoek verschillende rekentechnieken om de onvolkomenheden in PET-beelden te corrigeren. Met de resultaten die deze opleveren kunnen artsen en radiologen een preciezere diagnose stellen.

Abdoli bestudeerde twee problemen: de strepen die metalen implantaten veroorzaken op PET-beelden, met als gevolg een onjuist of verkeerd beeld van het weefsel in de buurt van dat implantaat, en de moeilijkheid om tot een accurate inschatting te komen van de omvang van een tumor. Met betrekking tot dat eerste probleem stelt ze dat er verschillende technieken zijn om het beeld te corrigeren, en dat een combinatie van twee technieken (sinogram en interpolatie-gebaseerde technieken) de beste resultaten geeft.

In het tweede deel van haar proefschrift stelt Abdoli dat het correct aflijnen van tumorvolume op PET-beelden lastig is, door de beperkte resolutie en ruis van die beelden. Handmatig aflijnen levert vaak verschillende berekeningen op. Na vergelijking van verschillende segmentatietechnieken, waarbij de tumor laagje voor laagje bestudeerd wordt, concludeert ze dat mogelijk is om het ruisniveau van PET-beelden te verminderen door in plaats van die segmentatietechnieken een vervormbaar contourmodel te gebruiken.

Mehrsima Abdoli (Iran, 1982) studeerde Medical Physics aan de universiteit van Teheran, Iran en werkte daarna bij het aan deze universiteit verbonden Research Centre for Science and Technology in Medicine. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij de afdeling Nucleaire Geneeskunde en Moleculaire Beeldvorming van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd door GUIDE en Siemens.