Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. L. Yu: Touching 3D data. Interactive visualization of cosmological simulations

Wanneer:ma 03-06-2013 om 11:00

Promotie: mw. L. Yu, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Touching 3D data. Interactive visualization of cosmological simulations

Promotor(s): prof.dr. J.B.T.M. Roerdink

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Iteratieve interactie brengt beter begrip van 3-D data

De visualisatietechnieken uit het proefschrift van Lingyun Yu zijn bedoeld om wetenschappers te ondersteunen bij het begrijpen van onderzoeksgegevens. Ze richten zich op het aanvullen van de zintuigen en het voorstellingsvermogen van de onderzoeker.

Het interpreteren van gegevens is een interactief en iteratief proces. Zowel de manier waarop de informatie is weergegeven, als zaken als interactieve verkenning en het nemen van beslissingen spelen daar een rol in. Door middel van een iteratief proces probeert men inzicht te krijgen in het probleem en de onderliggende gegevens, net zolang tot er voldoende begrip is. Om dit doel efficiënt te behalen, is bij de visuele verkenning een hoge mate van interactiviteit nodig. Dat geeft de gebruiker de mogelijkheid nieuwe ideeën uit te proberen, terugkoppeling te krijgen en de verkenning op basis daarvan bij te sturen.

In haar proefschrift rapporteert Yu over onderzoek naar het op een natuurlijke manier verkennen van gegevens die gerepresenteerd worden in drie dimensies. De visualisatie van astronomische gegevens is daarbij als centraal voorbeeld genomen van een toepassingsdomein waarin de nadruk ligt op driedimensionale puntwolkgegevens van numerieke simulaties. Denk daarbij aan simulaties van galactische dynamica of hoog-dimensionale informatie uit deeltjessystemen.

Yu introduceert in het proefschrift twee intuïtieve, efficiënte interactie-technieken voor het verkennen van dergelijke gegevens. De eerste techniek helpt gebruikers te navigeren in drie dimensies, de tweede techniek geeft gebruikers de mogelijkheid om eenvoudig een sub-set van deeltjes te selecteren. Ze integreerde deze twee technieken in een visueel-analytische computerapplicatie die wetenschappers kan helpen nuttige informatie te extraheren en inzicht te verkrijgen.

Lingyun Yu (China, 1982) studeerde aan de Hangzhou Dianzi University. Het onderzoek werd verricht bij de onderzoeksgroep Scientific Visualisation and Computer Graphics van het Instituut voor Wiskunde en Informatica.