Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. I.F.A. Bocca-Tjeertes: Growth of preterm-born children

Wanneer:wo 20-11-2013 om 11:00

Promotie: mw. I.F.A. Bocca-Tjeertes, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Growth of preterm-born children

Promotor(s): prof.dr. A.F. Bos, prof.dr. S.A. Reijneveld

Faculteit: Medische Wetenschappen

Groei van vroeggeboren kinderen verloopt anders dan die van op tijd geborenen

Kinderen die te vroeg geboren zijn (voor de 37ste zwangerschapsweek) groeien volgens een ander patroon dan kinderen die op tijd zijn geboren. Ze moeten daarom niet, zoals de Wereld Gezondheidsorganisatie WHO wil, beschouwd worden als op tijd geborenen. Dat concludeert Inger Bocca-Tjeertes in haar promotieonderzoek.

De vooruitzichten van kinderen die te vroeg of veel te vroeg (voor de 32 ste week) geboren worden, zijn door verbeterde neonatale zorg steeds beter. Hoewel vroeggeboortes steeds vaker voorkomen, zijn er weinig gegevens over de groei van premature baby´s beschikbaar. Bocca-Tjeertes ontwikkelde, samen met haar collega’s en op basis van een omvangrijk gegevensbestand, groeidiagrammen voor mild en ernstig vroeggeboren kinderen. Haar conclusie: die groei verloopt echt anders dan die van op tijd geborenen.

Weliswaar vindt er inhaalgroei plaats, maar die is beperkt tot het eerste jaar na de geboorte en kan de gevolgen van vroeggeboorte niet helemaal compenseren. Dat geldt voor te vroeg geboren kinderen met en zonder groeivertraging bij de geboorte. Wel zorgt groeivertraging bij de geboorte voor een twee keer hoger risico op een ontwikkelingsachterstand. Om de groei goed te monitoren, pleit Bocca-Tjeertes ervoor om aangepaste groeidiagrammen te gebruiken en om de groei steeds te verbinden met de individuele geboortegegevens.

Inger Bocca-Tjeertes (Hilversum, 1979) studeerde Geneeskunde aan de Universiteit Maastricht. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij de afdeling Neonatologie (Beatrix kinderziekenhuis) van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De studie maakt deel uit van een samenwerkingsverband tussen de UMCG-afdelingen Neonatologie en Sociale Geneeskunde. Het onderzoek werd gefinancierd door het Beatrix kinderziekenhuis, de afdeling Sociale Geneeskunde, Friso Kindervoeding b.v., Pfizer Europe b.v., FrieslandCampina, de Cornelia Stichting, de Nederlandse Hersenstichting en het A. Bulk JGZ-onderzoeksfonds. Bocca-Tjeertes is in opleiding tot kinderarts in het UMCG.