Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. I. Tsiligianni: Measurement of health status in COPD in daily clinical practice

Wanneer:wo 30-01-2013 om 12:45

Promotie: mw. I. Tsiligianni, 12.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Measurement of health status in COPD in daily clinical practice

Promotor(s): prof.dr. T. van der Molen

Faculteit: Medische Wetenschappen

Vragenlijst brengt gezondheid COPD-patiënten in kaart

Chronische obstructieve longziekte (COPD) staat in de top vijf van doodsoorzaken in Europa. De ziekte leidt tot een versnelde afname van de longfunctie, hoesten, slijm opgeven en kortademigheid.

Vaak wordt longfunctieonderzoek verricht om de ernst van de ziekte en de behandeling vast te stellen. Dit geeft echter onvoldoende duidelijkheid over de kwaliteit van leven en de gezondheidsstatus van COPD-patiënten, zo laat onderzoek van UMCG-promovendus Ioanna Tsiligianni zien. Zij vond slechts een zwak tot matig verband tussen de longfunctie en de gezondheidstoestand.

Een in Groningen ontwikkelde vragenlijst, de Clinical COPD Questionnaire (CCQ), blijkt de gezondheidssituatie en de kwaliteit van leven van COPD-patiënten nauwkeurig in kaart te brengen. Het verdient dan ook aanbeveling de CCQ te gebruiken in de dagelijkse zorg voor deze patiëntengroep.

Ioanna Tsiligianni (Griekenland, 1971) studeerde geneeskunde op Kreta, Griekenland. Ze verrichtte haar onderzoek aan de afdeling Huisartsgeneeskunde van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Het onderzoek werd medegefinancierd door de International Primary Care Respiratory Group (IPCRG). Tsiligianni werkt inmiddels als huisarts op het Griekse platteland.