Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. F.R. Grippaudo: Imaging in dermal fillers

Wanneer:ma 13-05-2013 om 12:45

Promotie: mw. F.R. Grippaudo, 12.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Imaging in dermal fillers

Promotor(s): prof.dr. A. Signore, prof.dr. N. Scuderi

Faculteit: Medische Wetenschappen

Beeldvormende diagnostiek rimpelvullers kan beter

Steeds meer mensen kiezen om cosmetische redenen voor rimpelvullers, producten die de weke delen van de huid versterken. Deze verschillen onderling in samenstelling en duurzaamheid. Wanneer er complicaties optreden, zoals bijvoorbeeld migratie van het materiaal, infecties of acute en terugkerende zwellingen, is het voor het behandelplan van groot belang dat er een goede diagnose gesteld wordt. Francesca Grippaudo onderzocht hoe hoge-frequentie-echografie kan helpen bij de diagnostiek.

Grippaudo concludeert dat het bij complicaties allereerst van belang is aan te tonen dat er inderdaad rimpelvullers gebruikt zijn in de weke delen. De volgende stap is nagaan welke vuller er gebruikt is. De promovenda stelt dat dat belangrijk is, omdat het gebruik van verschillende vullers tot complicaties kan leiden. Zij ontdekte dat verschillende beeldvormingstechnieken, zoals MRI en WBC Scintigrafie, het mogelijk maken om de vullers af te beelden in relatie tot de anatomische structuur van het gezicht. WBC Scintigrafie maakt het bovendien mogelijk om infecties en ontstekingen op te sporen. Deze informatie maakt het vaststellen van het meest geschikte behandelplan gemakkelijker.

Francesca Romana Grippaudo(Italië, 1961) studeerde Geneeskunde aan de Universiteit van La Sapienza, Rome. Zij verrichtte haar onderzoek in het kader van een samenwerking tussen de Universiteit van La Sapienza en de afdeling Nucleaire Geneeskunde en Moleculaire Beeldvorming van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd door de Universiteit van La Sapienza. Grippaudo werkt als plastisch chirurg in Rome.