Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. F. Kruse: Frozen assets. British mining, exploration, and geopolitics on Spitsbergen, 1904-53

Wanneer:do 19-12-2013 om 09:00
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: mw. F. Kruse

Proefschrift: Frozen assets. British mining, exploration, and geopolitics on Spitsbergen, 1904-53

Promotor(s): prof.dr. L. Hacquebord

Faculteit: Letteren

Opkomst en ondergang van de Britse mijnindustrie op Spitsbergen

Frigga Kruse heeft voor haar promotie onderzoek gedaan naar de opkomst en het verval van vier Britse bedrijven die betrokken waren bij de industrialisatie van Spitsbergen in de eerste helft van de twintigste eeuw. Hoewel geopolitieke motieven op verschillende momenten een belangrijke rol speelden (zoals tijdens de Eerste Wereldoorlog), waren economische drijfveren uiteindelijk doorslaggevend voor de oprichting, de bedrijfsactiviteiten en het uiteindelijk opheffen van de vier mijnbouw- en exploratiebedrijven. Uiteindelijk was geen enkel bedrijf in staat winstgevend te opereren in het hoge noorden.

Kruse bestudeerde de geschiedenis van de bedrijven Spitzbergen Coal & Trading Co., Spitzbergen Mining & Exploration Syndicate, Northern Exploration Co. en Scottish Spitsbergen Syndicate. Ze onderzocht hoe en waarom deze bedrijven geïnteresseerd raakten in Spitsbergen, welke activiteiten ze ontplooiden in het poolgebied, waarom ze uiteindelijk werden opgegeven en welke gevolgen hun activiteiten hadden op enerzijds de lokale natuurlijke omgeving en anderzijds op de grotere politieke en economische context.

Kruses onderzoek maakt deel uit van het Internationaal Pooljaar project LASHIPA (Large-Scale Historical Exploitation of Polar Areas). Het bronmateriaal komt voort uit zowel archeologisch veldwerk op Spitsbergen als uit intensief historisch onderzoek in diverse internationale archieven. De archeologische component was zeer belangrijk omdat resterend materiaal uit die tijd tot nog toe slecht bestudeerd en onbegrepen is.

Zie ook de video met Frigga Kruse over de vroegere koolindustrie op Spitsbergen.

Frigga Kruse studeerde Forensische archeologie. Ze verrichtte haar onderzoek in het kader van het Project Large-scale of Historical Exploitation in Polar Areas aan het Groningen Institute of Archaeology, Faculteit der Letteren, en op Spitsbergen.