Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. F. Cui: Distinguishing and connecting self and others. A social neuroscience perspective

Wanneer:ma 09-12-2013 om 11:00
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: mw. F. Cui,

Proefschrift: Distinguishing and connecting self and others. A social neuroscience perspective

Promotor(s): prof.dr. C.M. Keysers

Faculteit: Medische Wetenschappen

Hoe de hersenen ‘zelf’ en ‘ander’ onderscheiden

Het zien van de film "I am legend" met Will Smith in de hoofdrol, laat toeschouwers mogelijk heftige gevoelens van wanhoop en eenzaamheid ervaren. De mens wordt geboren als een sociaal dier. Daarom is het om te overleven uiterst belangrijk om jezelf te kunnen onderscheiden van anderen, maar ook om jezelf met anderen te verbinden. "Hoe werkt het brein wanneer we sociale functies uitvoeren?" Deze vraag onderzoekt Fang Cui in haar proefschrift.

Cui gebruikte een combinatie van functionele magnetische resonantie imaging (fMRI) en elektro-encefalografie (EEG) technieken om te onderzoeken hoe de hersenen onderscheid maken tussen zelf en de ander. Zij bestudeerde bijvoorbeeld hoe ons brein onderscheid maakt tussen actieve en passieve lichaamsbewegingen. Ook legt ze uit hoe ze fMRI en EEG gebruikte om uit te vinden hoe je de acties van anderen deelt, waarom je pijn van anderen sterker ervaart wanneer je volledig verantwoordelijk bent voor hun lijden, dan wanneer je daar niet of slechts deels verantwoordelijk voor bent, en waarom je je beter voelt als je weet dat de lijdende persoon een financiële compensatie heeft ontvangen voor het lijden. Het proefschrift van Cui ontrafelt een deel van het mysterie van onze sociale aard.

Fang Cui (Taiyuan, China, 1982) studeerde Computer Wetenschappen aan de Beijing Normal University. Zij voerde haar promotieonderzoek uit bij het Neuroimaging Center van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en het Nederlands Instituut voor Neurowetenschappen van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Het promotieonderzoek werd gefinancierd door een VENI-beurs van de NWO, een Marie Curie Excellence beurs van de European Research Council en een beurs van de Chinese Council for State Scholarships. Na haar promotie gaat Cui als onderzoeker werken bij het Institute of Affective and Scoial Neuroscience aan de Shenzhen University in China.