Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. D.A. Abdulahad Al-Qas Alias: The role of nuclear protein High Mobility Group Box-1 (HMGB1) in the pathogenesis of Systemic Lupus Erythematosus (SLE)

Wanneer:wo 13-03-2013 om 14:30

Promotie: mw. D.A. Abdulahad Al-Qas Alias, 14.30 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: The role of nuclear protein High Mobility Group Box-1 (HMGB1) in the pathogenesis of Systemic Lupus Erythematosus (SLE)

Promotor(s): prof.dr. C.G.M. Kallenberg, prof.dr. P.C. Limburg

Faculteit: Medische Wetenschappen

Eiwit HMGB1 is merker voor ziekteactiviteit SLE

Systemische Lupus Erythematosus (SLE) is een auto-immuunziekte met ontstekingen in allerlei organen, waaronder de nieren. UMCG-promovendus Deena Abdulahad toonde aan dat het eiwit HMGB1 verhoogd aanwezig is in het bloed bij ziekteactiviteit in de nieren. Het aantonen van HMGB1 in de urine kan helpen om ontsteking in de nieren als gevolg van SLE te meten.

Abdulahad deed onderzoek naar de rol van het eiwit HMGB1 bij SLE. Dit eiwit komt vrij uit de kernen van cellen als deze afsterven. Patiënten met SLE zijn niet zo goed in staat om afgestorven cellen op te ruimen en de grotere hoeveelheid HMGB1 in het bloed kan ontstekingsreacties op gang brengen. Patiënten met SLE maken afweerstoffen aan tegen het eiwit, zo stelde Abdulahad vast. Zowel de hoeveelheid HMGB1 in het bloed, als de hoeveelheid antistoffen hiertegen, bleken samen te hangen met de mate van ziekteactiviteit.

Patiënten met SLE kunnen vaak niet goed tegen zonlicht. Abdulahad onderzocht daarom of de blootstelling van de huid aan zonlicht (UVB) kan leiden tot vrijkomen van HMGB1 uit huidcellen en huidontstekingen als gevolg daarvan. Dat bleek inderdaad het geval te zijn. Concluderend blijkt HMGB1 een belangrijk ontstekingsbevorderend eiwit bij SLE te zijn. Door de hoeveelheid in het bloed te meten kan de activiteit van het ziekteproces worden gevolgd. Mogelijk is HMGB1 een goede target voor het ontwikkelen van behandeling tegen SLE.

Deena Abdulahad (Engeland, 1983) studeerde farmacie aan de Universiteit van Jordanië. Zij voerde haar promotieonderzoek uit bij de afdeling Reumatologie & Klinische Immunologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en in het kader van de Onderzoeksschool GUIDE. Het onderzoek werd deels gefinancierd door de J.K. de Cock Stichting.