Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. A. Riebel: Perspectives in yellow. Studies on flavoprotein monooxygenases

Wanneer:vr 22-11-2013 om 16:15
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: mw. A. Riebel

Proefschrift: Perspectives in yellow. Studies on flavoprotein monooxygenases

Promotor(s): prof.dr.ir. M.W. Fraaije

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Ontdekking van veelbelovende nieuwe klasse flavoproteine monooxygenase

Enzymen, ook wel biokatalysatoren genoemd, zijn de werkers die in een levend organisme alles op-, af- en ombouwen. Annette Riebel deed onderzoek naar enzymen die allemaal behoren tot de klasse oxidoreductases. Naast de ontwikkeling van nieuwe methoden ter karakterisering van oxidatieve enzymen heeft Riebels promotieonderzoek geleid tot de karakterisering van 22 Baeyer-Villiger monooxygenases (BVMO's) Maar dat niet alleen; zij ontdekte ook een nieuwe en veelbelovende subgroep van de flavoprotein monooxygenase (FMO) familie. Deze nieuwe type II FMOs hebben de potentie de nieuwe sterren van de klasse B monooxygenasen te worden, met glanzende, gele vooruitzichten.

Annette Riebel studeerde biochemie aan de Ernst-Moritz-Arndt universiteit Greifswald, in Duitsland. Haar promotieonderzoek deed zij aan de RUG, bij het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institue (GBB), vakgroep moleculaire enzymology. Het werd gefinancierd door NWO en maakte deel uit van het BIOMOX cluster van het Integrated Biosynthesis and Organic Synthesis (IBOS) programma. Inmiddels werkt zij aan de University of Leipzig als coach in SMILE (Self Management Initiative LEipzig).