Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. Y. Yin: Extensions of three-dimensional higher-derivative gravity

Wanneer:vr 11-10-2013 om 12:45

Promotie: dhr. Y. Yin, 12.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Extensions of three-dimensional higher-derivative gravity

Promotor(s): prof.dr. E.A. Bergshoeff, prof.dr. M. de Roo

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Zwaartekrachtspelletjes voor gevorderden

Om te onderzoeken hoe Einsteins algemene relativiteitstheorie verbeterd kan worden, gebruiken theoretische natuurkundigen zwaartekrachtmodellen waar ze een beetje mee kunnen spelen. Het doel van de dissertatie van Yihao Yin is een beter begrip te krijgen van het theoretische raamwerk van twee van dergelijke modellen, het New Massive Gravity (NMG) en Topologically Massive Gravity (TMG). Hij doet dit door te onderzoeken of ze kunnen worden uitgebreid naar een bredere klasse van modellen.

NMG en TMG zijn modellen in een driedimensionale ruimtetijd die spin-2-deeltjes bevatten. Het onderzoek van Yin toont aan dat als de ruimtetijd bijna vlak is en de zwaartekracht zwak is, benaderende modellen van NMG en TMG kunnen worden uitgebreid om veel meer typen deeltjes te beschrijven, waaronder spin-1, spin-3/2, spin-2, spin-5/2, enzovoort. Ook toont Yin in zijn dissertatie aan dat in sommige situaties de modellen van deze deeltjes uitgebreid kunnen worden naar ruimtetijddimensies groter dan drie. Bovendien kunnen de driedimensionale modellen van spin-2 en spin-3/2 worden gecombineerd in een type model, supergravitatie genaamd, dat ook behandeld wordt in de dissertatie. De conclusie is dat de benaderende modellen voor NMG en TMG inderdaad kunnen worden uitgebreid naar een veel breder raamwerk van modellen.

Yihao Yin voerde zijn onderzoek uit bij de afdeling Theoretische Natuurkunde van de RUG. Het maakt deel uit van een groter onderzoek naar zwaartekrachtmodellen dat onder leiding staat van prof.dr. E.A. Bergshoeff.