Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. W. Jorritsma: Disability in patients with chronic neck pain. The clinimetric properties of instruments

Wanneer:wo 19-06-2013 om 12:45

Promotie: dhr. W. Jorritsma, 12.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Disability in patients with chronic neck pain. The clinimetric properties of instruments

Promotor(s): prof.dr. J.H.B. Geertzen, prof.dr. M.F. Reneman, prof.dr. P.U. Dijkstra

Faculteit: Medische Wetenschappen

Beperkingen patiënten met chronische nekpijn beter in kaart brengen

Maar liefst een derde van de patiënten met chronische nekpijn die aan een multidisciplinair pijnrevalidatieprogramma begint valt af. Van de patiënten die het programma wél afmaken geeft zestig procent aan helemaal of grotendeels hersteld te zijn. Dat stelde Wim Jorritsma vast in een onderzoek naar hoe de beperkingen van patiënten met chronische nekpijn gemeten kunnen worden.

Chronische nekpijn komt veel voor en kan leiden tot ernstige beperkingen in de dagelijkse bezigheden of op het werk. Bij het merendeel van de patiënten kan geen specifieke onderliggende aandoening worden geconstateerd. Wim Jorritsma deed onderzoek naar de betrouwbaarheid van veelgebruikte nekpijnvragenlijsten, de Neck Disability Index (NDI) en de Neck Pain and Disability Scale (NPAD). Die laatste lijst liet hij voor dit onderzoek in het Nederlands vertalen.

Jorritsma liet 34 patiënten met chronische nekpijn beide lijsten invullen om de onderlinge overeenstemming te bepalen. Om de geldigheid van beide lijsten nader te bepalen, deed hij vervolgonderzoek bij 111 patiënten van een universitaire revalidatiekliniek, die de lijsten voor en na hun behandeling invulden. Hij concludeert dat beide lijsten een goed beeld geven van zelfgerapporteerde nekpijngerelateerde beperkingen, maar dat de Neck Disability Index (NDI) de beste klinimetrische eigenschappen heeft.

Wim Jorritsma (Lochem, 1947) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen, manuele therapie in Utrecht en manuele geneeskunde in Eindhoven. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij het Centrum voor Revalidatie en het Ontwikkelcentrum Pijnrevalidatie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Zijn onderzoek maakte deel uit van onderzoeksproject EXPAND. Jorritsma is gepensioneerd. Hij werkt in zijn eigen praktijk Manuele Geneeskunde en – op invalbasis – in het Centrum voor Revalidatie, locatie Beatrixoord.