Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. T.P. van Herpt: Photo- and mechano-responsive supramolecular systems

Wanneer:vr 18-10-2013 om 16:15

Promotie: dhr. T.P. van Herpt, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Photo- and mechano-responsive supramolecular systems

Promotor(s): prof.dr. B.L. Feringa, prof.dr. W.R. Browne

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Prikkelgevoelige supramoleculaire systemen

In het proefschrift van Jochem van Herpt worden verschillende aspecten en vormen van supramoleculaire (letterlijk: boven moleculaire) chemie behandeld. In dit proefschrift wordt met name gekeken naar prikkelgevoelige supramoleculaire systemen. Met prikkelgevoeligheid wordt bedoeld dat de supramoleculaire systemen zich vormen, veranderen of verdwijnen onder invloed van de juiste condities (prikkels).

Temperatuursverandering is vanuit een chemisch oogpunt gezien de eenvoudigste manier van prikkelen, aangezien dat compleet omkeerbaar is en eenvoudig om te doen. Bovendien is de reactie van het systeem op de temperatuursverandering vaak relatief eenvoudig te voorspellen. Andere veelgebruikte prikkels zijn veranderingen in concentraties, oplosmiddel, pH en de toevoeging van andere chemicaliën zoals reactanten en katalysatoren.

In dit proefschrift wordt echter met name gekeken naar licht en mechanische prikkels. Ook die zijn volledig reversibel en eenvoudig toe te brengen, en kunnen ook zeer goed gericht worden, zowel in ruimte als in tijd. Het proefschrift kijkt zowel naar mogelijkheden tot introduceren van groepen die prikkelgevoelig zijn, als naar de uitwerking die de prikkels hebben op de gevormde supramoleculaire systemen.

Jochem van Herpt (Emmen, 1982) studeerde scheikunde in Groningen. Het onderzoek werd uitgevoerd bij het Stratingh Institute for Chemistry van de RUG en gefinancierd door NanoNed en ERC. Van Herpt gaat door als chemicus bij Syncom, Groningen.