Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. T.C. Broesamle: Designing health care services using systems thinking: a theory, a method and their application in the Dutch community pharmacy

Wanneer:vr 07-06-2013 om 11:00

Promotie: dhr. T.C. Broesamle, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Designing health care services using systems thinking: a theory, a method and their application in the Dutch community pharmacy

Promotor(s): prof.dr. J.J. de Gier, prof.dr. J.J. van der Werf

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Nieuwe zorgservice ontwikkeld gericht op kwetsbare ouderen

Met behulp van ‘Systems Thinking’ ontwikkelde Timothy Broesamle een theoretisch model waarmee diverse typen zorgserviceontwerpen kunnen worden begrepen die aan de behoeften van een patiënt tegemoet komen, afhankelijk van de wisselende omstandigheden waarin de patiënt kan verkeren. Met een Action Research aanpak en de medewerking van eerstelijns zorgverleners is op basis van de ontwikkelde theorie een soft systems methodologie ontwikkeld.

Het aanbieden van een zorgservice is complex. Zorgservices moeten functioneren in meervoudig veranderende omstandigheden. Er moet rekening worden gehouden met belemmeringen die bestaan door betrokkenheid van verschillende organisaties. Deze moeten voldoen aan zorgstandaarden die zorgprofessionals gewoonlijk hanteren (en evidence based zijn) en ook tegemoet komen aan de behoeften van de patiënt. Broesamle toont aan dat door begrip van de onderlinge relaties tussen zorgverleners en begrip van de verscheidenheid die bestaat in patiëntenpopulaties, er efficiënt, resultaatgericht en effectief processen in een zorgservice ontwikkeld kunnen worden, met tegemoetkoming aan de behoeften van de patiënt op wie de zorgservice is gericht.

Systems Thinking voorziet ook in een fundament waarop een ontwerpmethodiek is gebaseerd, die de iteratief toegepaste soft systems methodologie combineert met de noodzaak om aan te tonen dat de service werkt zoals bedoeld. Broesamle onderzocht de praktische bruikbaarheid van de voorgestelde zorgservice-ontwerptypologie door het ontwikkelde theoretische model toe te passen bij het ontwerpen van een farmaceutische patiëntenzorg service in de dagelijkse praktijk van de openbare farmacie en bij een proefproject gericht op medicatiebeoordeling bij kwetsbare patiënten.

Timothy Broesamle studeerde business administration aan de Washington University in St Louis (VS). Zijn promotieonderzoek deed hij aan de Rijksuniversiteit Groningen bij de afdeling Pharmacy/Pharmacotherapy and Pharmaceutical Care group. Het werd gefinancierd door de Stichting Management voor Apothekers en voor de Gezondsheidszorg (MAG).