Over ons Actueel Nieuws

Proefschrift: The fire of life. Applications and implications

Promotor(s): prof.dr. G. van Dijk, prof.dr. H.A.J. Meijer

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Te vet en te zoet etende zwangere en zogende moeders maken hun kinderen gevoelig voor obesitas

Hoogactieve muizen blijken ongevoelig te zijn voor het ontwikkelen van obesitas wanneer ze op volwassen leeftijd worden blootgesteld aan een dieet met een zo hoog vet- en suikergehalte dat ‘normale’ muizen er obesitas van krijgen. Deze resistentie tegen dieet-geïnduceerde obesitas bij de hoogactieve muizen bleek zich echter niet te manifesteren wanneer hun moeders ook waren blootgesteld aan een hoog vet/suikerdieet toen zij zwanger van hen waren en hen zoogden. Dit blijkt uit het promotieonderzoek van Stefano Guidotti.

De ombuiging bij hyperactieve muizen van obesitasresistentie naar obesitasgevoeligheid en de daarbij behorende stoornissen, veroorzaakt door het dieet van hun moeders rondom hun geboorte, is waarschijnlijk het gevolg van recombinatie van obesitas veroorzakende eigenschappen die de kans krijgen opnieuw tot expressie te komen door epigenetische veranderingen tijdens de foetale ontwikkeling. Soortgelijke mechanismen zouden een rol kunnen spelen in onze maatschappij, waar overgewicht, obesitas en daarmee gepaard gaande metabole stoornissen in toenemende mate voorkomen. Waarschijnlijk spelen beschikbaarheid van te veel lekker en ongezond eten en te weinig lichaamsbeweging hierbij een rol. Onderzoek naar de mechanismen die betrokken zijn bij regulatie van onze energiebalans is dan ook van groot belang, aangezien dit ook inzicht kan geven in het ontstaan van stoornissen hierin.

Voorts beschrijft Guidotti in zijn proefschrift de validatie van ‘de dubbelgelabeldwatermethode’ in muizen en mensen. Deze methode is uitermate geschikt om metabole snelheid te bepalen onder vrij-levende condities.

Stefano Guidotti studeerde farmacie aan de universiteit van Camerino, Italië. Zijn promotieonderzoek deed hij aan de Rijksuniversiteit Groningen, bij de vakgroep Neuroendocrinology van het Centre for Behaviour and Neurosciences en bij het Centrum voor Isotopenonderzoek. Per 1 oktober gaat hij werken als onderzoeker bij de Pediatrics groep aan de University of California San Diego.