Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. R.V. Stan: Endothelial subcellular structures in vascular permeability

Wanneer:ma 22-04-2013 om 14:30

Promotie: dhr. R.V. Stan, 14.30 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Endothelial subcellular structures in vascular permeability

Promotor(s): prof.dr. G. Molema

Faculteit: Medische Wetenschappen

Eiwit reguleert doorlaatbaarheid kleine bloedvaten

Bloedvaten zijn bekleed met endotheelcellen die de uitwisseling van stoffen tussen bloed en weefsels reguleren. Onderzoeker Radu Stan toonde aan dat het eiwit PV1 cruciaal is voor een goede vorming en werking van kanaaltjes in endotheelcellen waarmee deze uitwisseling plaatsvindt. Doordat ernstige ziekte ontstaat bij afwezigheid van PV1, concludeert Stan dat het eiwit onmisbaar is voor gezonde organen.

De doorlaatbaarheid van endotheelcellen is vaak verstoord tijdens ziekte. Stan richtte zijn onderzoek op ontrafeling van de structuren die in de endotheelcellen verantwoordelijk zijn voor dit proces. Na de identificatie van het eiwit PV1 stelde hij vast dat de afwezigheid ervan bij proefdieren leidt tot ‘lekkage’ van bloedeiwitten naar de weefsels. Als deze situatie lange tijd blijft bestaan, treden effecten op die vergelijkbaar zijn met die van ernstig ondervoedde patiënten. Met zijn onderzoek draagt Stan bij aan een beter begrip van de werking van gezonde weefsels en organen.

Radu Stan (Roemenië, 1968) studeerde geneeskunde aan de Universiteit van Cluj-Napoca in Roemenië. Hij verrichtte zijn onderzoek vanaf 1994 in de Verenigde Staten aan de Universiteit van Californië in San Diego, en de Geisel School of Medicine, Dartmouth College, Hanover, in New Hampshire, en werkt samen met prof.dr. G. Molema van de sectie Medische Biologie van het UMCG. Stan is op dit moment werkzaam aan de Geisel School of Dartmouth. Voor zijn onderzoek verkreeg hij financiering van de US National Institutes of Health en de American Heart Association.