Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. M.T. Khan: Novel physiological and metabolic insights into the beneficial gut microbe Faecalibacterium prausnitzii. From carbohydrates to current

Wanneer:ma 25-03-2013 om 12:45

Promotie: dhr. M.T. Khan, 12.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Novel physiological and metabolic insights into the beneficial gut microbe Faecalibacterium prausnitziii. From carbohydrates to current

Promotor(s): prof.dr. J.M. van Dijl

Faculteit: Medische Wetenschappen

Zuurstofgevoelige darmbacterie toch in te zetten bij chronisch ontstoken darm

UMCG-onderzoeker Tanweer Khan ontwikkelde een formule waarmee de nuttige darmbacterie Faecalibacterium prausnitziii tenminste 24 uur in leven kan blijven buiten het lichaam. Daardoor is deze bacterie wellicht in de nabije toekomst in te zetten als probioticum voor patiënten met een chronisch ontstoken darm. Normaal gesproken sterft de bacterie binnen twee minuten na blootstelling aan lucht.

De miljarden micro-organismen in onze darmen vervullen een sleutelrol voor de gezondheid. Veranderingen in de darmflora hangen samen met ziektes, waaronder chronische darmontstekingen. Een van de goede micro-organismen die verdwijnen in een chronisch ontstoken darm is Faecalibacterium prausnitziii, een uiterst zuurstofgevoelige bacterie met belangrijke ontstekingsremmende eigenschappen. Mogelijk kan F. prausnitziii worden gebruikt als probioticum voor behandeling van patiënten met chronisch ontstoken darmen. Probleem is echter dat de bacterie normaal gesproken binnen twee minuten na blootstelling aan lucht sterft.

Khan analyseerde eigenschappen van F. prausnitziii. Hij ontdekte dat ze in matig zuurstofbevattende omstandigheden, zoals het darmslijmvlies, goed kunnen groeien door zuurstof te consumeren en zich in een beschermende slijmlaag in te kapselen. Hiervoor gebruikt F. prausnitziii flavines en geoxideerde zwavelverbindingen die in ruime mate in de darm voorkomen. Met deze kennis ontwikkelde Khan een formulering waarmee F. prausnitziii tenminste 24 uur in lucht kan overleven.

Tanweer Khan (Pakistan, 1979) studeerde Microbiologie aan de Universiteit van Karachi. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdeling Medische Microbiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), binnen de onderzoeksrichting Gut Microbial Ecology. Khan vervolgt zijn onderzoek aan de Universiteit van Gothenburg in Zweden.