Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. M.J.H. Aries: Cerebral hemodynamics in stroke and traumatic brain injury. The interplay between blood pressure, cerebral perfusion, body position and autoregulation

Wanneer:ma 21-01-2013 om 16:15

Promotie: dhr. M.J.H. Aries, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Cerebral hemodynamics in stroke and traumatic brain injury. The interplay between blood pressure, cerebral perfusion, body position and autoregulation

Promotor(s): prof.dr. H.P.H. Kremer, prof.dr. J.H.A. de Keyser

Faculteit: Medische Wetenschappen

Rechtop in bed na een herseninfarct: risico’s nader in kaart

Na een acuut herseninfarct worden patiënten opgenomen op een speciale ziekenhuisafdeling om stoornissen in de bloedsomloop en de zuurstofvoorziening te monitoren en te behandelen. Snel rechtop verplegen of uit bed halen is mogelijk gunstig voor het herstel na het herseninfarct. Er zijn echter ook aanwijzingen dat dit nadelig zou kunnen zijn voor bloeddoorstroming in de hersenen.

UMCG-promovendus Marcel Ariës ontdekte dat tijdens rechtop zitten en staan de bloeddruk gemiddeld toeneemt bij deze patiënten. Dit fenomeen werd voornamelijk gezien op de eerste dag na het herseninfarct. Opmerkelijk hierbij was dat patiënten met een forse toename van de bloeddruk bij staan (>20%), uiteindelijk een beter herstel na drie maanden leken te hebben.

Nader onderzoek (continue bloeddruk- en ultrageluidmetingen van de grote hersenvaten en infraroodmetingen van de voorste hersengebieden) liet geen verschillen zien tussen patiënten met een herseninfarct en gezonde proefpersonen. De promovendus vond geen aanwijzingen dat de zittende positie bij licht tot matig aangedane patiënten met een acuut herseninfarct onveilig is tijdens de eerste drie dagen. Wiskundige analyse van de bloeddoorstroming van de hersenen laat zien dat intensief monitoren ook belangrijk is voor patiënten met fors gezwollen of gekneusd hersenweefsel na een ernstig ongeval (ernstig traumatisch schedelhersenletsel).

Marcel Ariës (Boxtel, 1979) studeerde geneeskunde te Nijmegen. Hij werd opgeleid tot neuroloog in het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Hij verrichtte zijn onderzoek aan de afdelingen Neurologie en Intensive Care Geneeskunde van het UMCG en de afdeling Clinical Neurosciences van het Addenbrooke’s Hospital in Cambridge (UK). Het onderzoek werd medegefinancierd door ZonMw, de Europese Federatie voor Neurologische Verenigingen en het Remmert Laan Fonds Amsterdam. Ariës is in opleiding tot neuro-intensivist in Groningen.