Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. K.P. Wevers: Progression in melanoma considerations and implications in dissecting nodal fields

Wanneer:wo 19-06-2013 om 16:15

Promotie: dhr. K.P. Wevers, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Progression in melanoma considerations and implications in dissecting nodal fields

Promotor (s): prof.dr. H.J. Hoekstra

Faculteit: Medische Wetenschappen

Betere behandeling bij huidkanker met uitzaaiingen in lymfeklieren

De behandeling van patiënten met naar de lymfeklier uitgezaaide huidkanker (melanoom) kan beter en meer op maat door naar bepaalde patiënt- en tumorkenmerken te kijken. Arts-onderzoeker Kevin Wevers van de afdeling Chirurgische Oncologie van het UMCG deed onderzoek naar lymfeklieroperaties bij melanoompatiënten met voelbare lymfeklieruitzaaiingen of een positieve schildwachtklier.

Het melanoom is een van de snelst opkomende kankersoorten in de westerse wereld. In Nederland is het aantal mensen met deze vorm van huidkanker ruim verdubbeld in de laatste 20 jaar en naar schatting wordt de diagnose in 2013 bij ongeveer 5000 mensen gesteld. Eén op de 5 melanoompatiënten heeft een voelbare lymfeklieruitzaaiing of een positieve schildwachtklier, wat een reden is om het hele lymfeklierpakket operatief te verwijderen. Patiënten krijgen nogal eens complicaties zoals wondproblemen, vooral als de lymfeklier in de lies is weggehaald.

Wevers beschrijft in zijn proefschrift dat door te kijken naar de locatie (hals, oksel, of lies) van de lymfeklieruitzaaiing en de hoogte van de marker S-100B in het bloed de levensverwachting beter wordt ingeschat. Dit maakt een nauwkeuriger selectie mogelijk van patiënten voor aanvullende behandeling met nieuwe medicijnen. Het onderzoek draagt bij aan het optimaliseren van de chirurgische behandeling en de verbetering van de overleving voor melanoompatiënten met lymfeklieruitzaaiingen.

Kevin Wevers (Nijmegen, 1985) studeerde geneeskunde aan Rijksuniversiteit Groningen. Hij voerde zijn onderzoek uit bij Chirurgische Oncologie van de afdeling Chirurgie in het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Wevers is nu werkzaam als arts in opleiding tot chirurg in het Medisch Centrum Leeuwarden.