Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. J.L. Robertus: MicroRNA profiling in B cell non-Hodgkin Lymphoma: focus on the role of MYC

Wanneer:wo 29-05-2013 om 11:00

Promotie: dhr. J.L. Robertus, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: MicroRNA profiling in B cell non-Hodgkin Lymphoma: focus on the role of MYC

Promotor(s): prof.dr. J.H.M. van den Berg, prof.dr. P.M. Kluin

Faculteit: Medische Wetenschappen

Rol miRNAs in ontstaan lymfklierkanker verder onderzocht

Non-Hodgkinlymfoon is een kwaadaardige vorm van kanker die uitgaat van de lymfeklieren. De ziekte wordt gekenmerkt door specifieke chromosoomafwijkingen en door afwijkende patronen van genexpressie. Onderzoek naar miRNAs (MicroRNAs, moleculen die de expressie van genen reguleren tijdens cellulaire processen zoals celdeling en de vorming van nieuwe cellen) heeft bijgedragen aan een betere kennis van het ontstaan van de ziekte, maar er is nog veel onduidelijk. Jan Lukas Robertus onderzocht de rol van MicroRNAs in twee vormen van lymfklierkanker.

Robertus deed onderzoek naar twee vormen van Non-Hodgkinlymfoom, het veel voorkomende diffuus grootcellig B-lymfoom (DLBCL) en het minder vaak voorkomende Burkitt lymfoom (BL). Hij wist twee specifieke miRNAs te identificeren waarmee een subgroep van DLBCL (namelijk die in de testikels en het centrale zenuwstelsel) gekarakteriseerd kan worden. Verder ontdekte de promovendus dat verschillende lymfoom-subtypes verschillende miRNA-expressieprofielen laten zien. Tot slot toonde hij de rol van zeven specifieke miRNAs aan die een belangrijke rol spelen in de groei van Burktitt Lymfoom-cellen.

Jan Lukas Robertus (Sheffield, Engeland, 1970) studeerde geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn onderzoek bij de afdeling Pathologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen en participeerde in onderzoeksschool GUIDE. Het onderzoek valt binnen een onderzoekslijn naar lymfomen en werd gefinancierd door de Jan Kornelis de Cock Stichting en het UMCG. Robertus is werkzaam als patholoog in het Erasmus Ziekenhuis in Rotterdam.