Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. G.K. Yakala: Diet-associated metabolic and vascular (dys)function. Dietary strategies for prevention

Wanneer:ma 30-09-2013 om 12:45

Promotie: dhr. G.K. Yakala, 12.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Diet-associated metabolic and vascular (dys)function. Dietary strategies for prevention

Promotor(s): prof.dr. P. Heeringa, prof.dr. G. Molema

Faculteit: Medische Wetenschappen

Alternatieve strategieën om negatieve effecten slecht dieet te voorkomen

Dat de toename van obesitas nauw verbonden is met de snelle toename van ongezonde leef- en eetpatronen, is bekend. Deze patronen blijken evenwel lastig te doorbreken. Promovendus Gopala Krishna Yakala ging in proefdieronderzoek na of er (voedings)strategieën ontwikkeld kunnen worden die de negatieve effecten van een slecht dieet kunnen voorkomen of veranderen.

Het onderzoek van Yakala, waarvoor hij gebruik maakte van muismodellen, concentreerde zich op drie strategieën: veranderingen in levensstijl (minder calorieën), veranderingen in voedselinname (voeding verrijkt met plantaardige stoffen) of farmacologische interventies (medicijngebruik). Yakala stelt dat een streng dieet vaak als belastend ervaren wordt. Hij onderzocht de effecten van een dieet waarin producten die rijk zijn aan verzadigde vetten en hoog in cholesterol tóch geconsumeerd mogen worden, maar alleen tijdens perioden die afgewisseld worden met perioden waarin dat niet mag. Dit dieet bleek in muizen het risico op het ontstaan van cardiovasculaire ziekten te verlagen.

Ook ontdekte hij dat een toevoeging van chocolade aan een hoog cholesterol dieet juist geen positieve effecten had op de cardio-metabole gezondheid. Tot slot concludeert de promovendus dat medicijnen die een ontstekingsreactie afremmen de cardiovasculaire gezondheid gunstig beïnvloeden, omdat ze een tegenwicht bieden aan de metabole stress die een ongezond voedselpatroon veroorzaakt. Deze resultaten moeten in de klinische praktijk nog verder worden onderzocht.

Gopala Krishna Yakala (India, 1982) studeerde Moleculaire celbiologie aan de Universiteit van Uppsala, Zweden. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdeling Pathologie en Medische Biologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd door Top Institute Food and Nutrition (TIFN). Yakala werkt als postdoc onderzoeker in het UMCG.