Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. C. Toncelli: Functional polymers from alternating aliphatic polyketones. Synthesis and applications

Wanneer:vr 07-06-2013 om 14:30

Promotie: dhr. C. Toncelli, 14.30 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Functional polymers from alternating aliphatic polyketones. Synthesis and applications

Promotor(s): prof.dr. F. Picchioni, prof.dr. A.A. Broekhuis

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Materialen van kunststof; groen en breed toepasbaar

Het onderzoek van Claudio Toncelli richt zich op functionele polymeermaterialen die zijn afgeleid van alternerende alifatische polyketonen. De materialen zijn geschikt voor een breed scala van modificatiereacties. De producten zijn niet-giftig, uitstekend houdbaar en kunnen ‘groen’ genoemd worden omdat er bij de synthese geen katalysator nodig is. Thermische, morfologische en mechanische eigenschappen kunnen gemakkelijk worden aangepast.

Zo kunnen met een Paal-Knorr reactie zonder gebruik van oplosmiddelen of katalysatoren gemakkelijk pyroolringen in de hoofdketen worden gemaakt. De resulterende functionele materialen zijn toegepast bij de maximalisering van de opbrengst van dye sensitized solar cells. Ook kunnen thermoreversibele thermoharders geproduceerd worden met dezelfde mechanische eigenschappen als cross-linked netwerkmaterialen, die bovendien recycleerbaarheid zijn door simpelweg de temperatuur te verhogen. Chemisch gemodificeerde polyketonen zijn nuttig bij het verwijderen van giftige metaalionen uit waterafval, zoals Cu(II), Ni(II), Co(II), Fe(III), Cr(III), Ag(I) en Hg(II). Verschillende selectiviteit bij de adsorptie van specifieke metaalionen kon worden bereikt door het variëren van de functionele zijgroep. Tot slot zijn alifatische polyketonen getest in vloeistoffen voor elektrodepositie in de auto-industrie.

Claudio Toncelli (Italië, 1982) studeerde technische scheikunde aan de universiteit van Pisa. Het onderzoek werd uitgevoerd bij afdeling Product Technology. Na afloop van het onderzoek is Toncelli gaan werken bij de biomedische firma Polyvation (Groningen), inmiddels is hij verhuisd naar Ierland om als postdoc onderzoeker te werken bij de universiteit van Cork.