Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. A.G.T. Terwisscha van Scheltinga: Molecular imaging of tumor characteristics to support targeted cancer therapies. A preclinical focus on HER2, HER3, c-Met, IGF-1R and VEGF-A imaging

Wanneer:ma 13-05-2013 om 14:30

Promotie: dhr. A.G.T. Terwisscha van Scheltinga, 14.30 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Molecular imaging of tumor characteristics to support targeted cancer therapies. A preclinical focus on HER2, HER3, c-Met, IGF-1R and VEGF-A imaging

Promotor(s): prof.dr. E.G.E. de Vries, prof.dr. J.G.W. Kosterink

Faculteit: Medische Wetenschappen

Nieuw geneesmiddel brengt tumorweefsel in beeld

De ontwikkeling van antikankermedicijnen is een doorgaand proces, waarin moleculaire beeldvorming een belangrijke rol speelt. Zo heeft de ontdekking van nieuwe moleculaire doelen geleid tot verschillende soorten nieuwe medicijnen. Apotheker Anton Terwisscha van Scheltinga ontwikkelde een aantal nieuwe ‘tracers’, gelabelde geneesmiddelen die de eigenschappen van een tumor beter in beeld moeten brengen.

De tracers die Terwisscha van Scheltinga ontwikkelde, zijn gericht tegen receptoren voor een aantal groeifactoren: de eiwitten HER2, HER3, c-MET en IGF-1R, en Vascular Endothelial Growth Factor (VEGF)-A, een groeifactor die wordt aangemaakt door omliggende cellen en die de vorming van nieuwe bloedvaten stimuleert. De promovendus maakte de geneesmiddelen radioactief of fluorescent, zodat gevolgd kan worden hoe ze door de verschillende organen en door de tumor opgenomen worden

Hij stelt dat met radioactief gelabelde verbindingen, met een PET-scan de orgaandistributie en tumoropname van nieuwe geneesmiddelen zichtbaar kan worden gemaakt. Ook concludeert hij dat een aantal fluorescent gelabelde antilichamen inderdaad het afwijkende weefsel van tumoren in beeld brengt. Die ontdekking is van belang voor chirurgen. Door de tracers voor een operatie aan de patiënt toe te dienen, kan de chirurg de tumor tijdens de operatie waarschijnlijk veel beter in beeld krijgen. Terwisscha van Scheltinga’s preklinische studies worden momenteel verder onderzocht in patiëntstudies.

Anton Terwisscha van Scheltinga (Leeuwarden, 1985) studeerde farmacie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn onderzoek bij de afdelingen Medische Oncologie, Klinische Farmacie en Apotheek, en Nucleaire geneeskunde en Moleculaire Beeldvorming van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Zijn onderzoek werd onder andere gefinancierd met een driejarige subsidie van KWF Kankerbestrijding die Terwisscha van Scheltinga kreeg als ziekenhuisapotheker in opleiding/onderzoeker.