Over ons Actueel Nieuws

Oratie dhr. prof.dr. J.E. Wieringa: Machtige methoden

Wanneer:di 07-05-2013 om 16:15

Oratie: dhr. prof.dr. J.E. Wieringa, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Titel: Machtige methoden

Leeropdracht: Onderzoeksmethoden in de Bedrijfskunde

Faculteit: Economie en Bedrijfskunde

Het duffe imago van data-analisten is verleden tijd, stelt prof.dr. Jaap Wieringa in zijn oratie. Als gevolg van de enorme data-explosie die de laatste jaren heeft plaatsgevonden - ook wel aangeduid als de ‘Big Data revolutie’ - is de positie van de ‘data scientist’ flink verbeterd. In navolging van Harvard Business Review noemt Wieringa data-analist ‘de meest sexy baan van deze eeuw’.

Nog niet zo heel lang geleden had database-analyse binnen veel organisaties een stoffig imago. Op z’n best werden analisten welwillend beschouwd als wat wereldvreemde bollebozen die in een hoekje van het bedrijf stilletjes zaten weggedoken achter hun beeldschermen. De impact van hun werk op de bedrijfspraktijk werd als marginaal gezien.

Dat beeld klopt niet meer, aldus Wieringa. Zo heeft McKinsey Global Institute becijferd dat bedrijven die slimmer gebruikmaken van de inzichten die voortvloeien uit analyse van ‘Big Data’, hun resultaat in sommige branches met maar liefst zestig procent kunnen verbeteren. Het gevolg is dat er uitstekende carrièrekansen zijn ontstaan voor ‘data scientists’: analisten die niet alleen statistische en econometrische methoden tot in de puntjes beheersen, maar ook gesprekspartner zijn op strategisch niveau.

McKinsey voorspelt dat in de Verenigde Staten over vijf jaar een tekort bestaat van 140.000 tot 190.000 medewerkers die beschikken over zeer goede analytische vaardigheden. In Harvard Business Review wordt ‘data scientist’ niet voor niets bestempeld als ‘de meest sexy baan van deze eeuw’.

Wieringa gaat in zijn oratie in op de uitdagingen en kansen die deze belangrijke ontwikkeling in de beschikbaarheid van data biedt voor het bedrijfskundige wetenschappelijke onderzoek. Daarnaast onderstreept hij het belang van goed onderwijs op het gebied van onderzoeksmethoden, om bedrijfskundestudenten voor te bereiden op de uitstekende mogelijkheden van de data-intensieve bedrijfspraktijk.