Over ons Actueel Nieuws

Oratie dhr. prof. N.M. Jansonius: Oog voor de blinde vlek

Wanneer:di 05-03-2013 om 16:15

Oratie: dhr. prof. N.M. Jansonius, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Titel: Oog voor de blinde vlek

Leeropdracht: Oogheelkunde, i.h.b. op het gebied van glaucoom

Faculteit: Medische Wetenschappen

Prof.dr. Nomdo Jansonius gaat in zijn oratie in op de behandeling van de chronische oogziekte glaucoom. De laatste jaren is het inzicht ontstaan dat - uitzonderingen daargelaten - een intensieve behandeling de beste uitkomsten biedt in termen van kwaliteit van leven, en dat zo’n behandeling ook het meest doelmatig is. De behandeling bestaat uit oogdrukverlaging, met behulp van medicijnen of door middel van een operatie. Het tijdig bijstellen van de behandeling vereist een zorgvuldige monitoring van het proces om progressie tijdig te kunnen opsporen. Met de huidige technieken is dat mogelijk, maar ook tijdrovend en intensief. Daarmee is glaucoomzorg - gezien het grote aantal patiënten - een logistieke uitdaging.

Glaucoom is een chronische oogziekte die op alle leeftijden voorkomt maar het meest bij ouderen. Boven de 45 jaar heeft ongeveer twee procent van de bevolking deze aandoening. Bij glaucoom sterft de oogzenuw geleidelijk af, met onomkeerbaar verlies van het gezichtsvermogen tot gevolg. De oorzaak is goeddeels onbekend, maar een verhoogde oogdruk speelt een belangrijke rol. Indien onbehandeld leidt de ziekte in principe tot blindheid.

Het glaucoomonderzoek in Groningen richt zich vooral op het verbeteren van de diagnostiek en daarmee op het verbeteren van de logistiek rond de zorg voor glaucoompatiënten. Daarbij wordt samengewerkt met onder andere het Erasmus Medisch Centrum, het Nederlands Instituut voor Neurowetenschappen in Amsterdam, het Maastricht Universitair Medisch Centrum en de universiteiten van Tübingen, Oulu en Iowa.