Over ons Actueel Evenementen Promoties

Human-water-GHG nexus in China: water stress assessment, mitigation and related GHG emissions within the societal water cycle

Promotie:D. (Dan) Wang
Wanneer:09 januari 2024
Aanvang:09:00
Promotor:K.S. (Klaus) Hubacek, Prof
Copromotor:F. (Franco) Ruzzenenti, PhD
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Human-water-GHG nexus in China: water stress assessment, mitigation
and related GHG emissions within the societal water cycle

Waterstress in China: monitoring en strategie

Tekorten aan drinkwater (kwantiteitsstress) en watervervuiling (kwaliteitsstress) zijn thema's die wereldwijd steeds meer aandacht krijgen onder de noemer waterstress. In haar promotieonderzoek bestudeerde Dan Wang oorzaken, gevolgen en oplossingen voor waterstress, evenals de broeikasgasemissies die vrijkomen in de processen van de maatschappelijke watercyclus.

Wang ontwikkelde een raamwerk voor de monitoring van de maatschappelijke watercyclus, met methoden om de waterhoeveelheid en verontreinigingsstromen te volgen in 32 economische sectoren in 31 provincies in China. Dit raamwerk geeft nieuwe inzichten voor de beoordeling en mitigatie van watertekort. Waterverlies en terugkerende stromen zijn de belangrijkste bijdragers aan watertekort (36-80%). Landbouw en huishoudens zijn de belangrijkste bronnen van vervuiling.

Wang stelt strategieën voor voor het verminderen van watertekort in elke provincie door het verminderen van waterverlies en terugkerende stromen in de top 5 subsectoren met het grootste potentieel voor het verminderen van watertekort (28-74%). Afvalwaterbehandeling en hergebruik kunnen watertekort verminderen, maar zijn onvoldoende. Wang ontwikkelde een gedetailleerd (op bedrijfsniveau) en tijdsreeks (van 2006 tot 2019) inventaris van broeikasgasemissies van afvalwaterzuiveringsinstallaties in China, wat essentiële ondersteuning biedt voor de uitvoering van maatregelen ter vermindering van broeikasgasemissies van het proces van afvalwaterbehandeling.

Dan Wang voerde haar onderzoek uit bij het Energy and Sustainability Research Institute Groningen (ESRIG), afdeling Energie en Milieukunde, met financiering van het Chinese Scholarship Council. Ze vervolgt haar loopbaan als postdoc bij de King Abdullah University of Science and Technology.