Over ons Actueel Evenementen Promoties

On the use of multicomponent reactions in high-throughput synthesis, and, the synthesis of some selectively modified carbohydrates

Promotie:Mw. M. (Maryam) Ahmadianmoghaddam
Wanneer:15 januari 2024
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. ir. A.J. (Adriaan J) Minnaard, prof. dr. M.D. (Martin) Witte
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
On the use of multicomponent reactions in high-throughput
synthesis, and, the synthesis of some selectively modified
carbohydrates

Het onderzoek dat in het proefschrift  van Maryam Ahmadianmoghaddam wordt beschreven omvat twee hoofdthema's. In Deel I van het proefschrift wordt de potentie van geautomatiseerde synthese voor het faciliteren en versnellen van experimenten in de organische en medicinale chemie geïllustreerd. Bovendien, stelt het eerste deel van het proefschrift multicomponentreacties (MCR's) voor als een klasse van reacties die zeer geschikt is voor automatisering.

In Deel II ligt de focus op een belangrijke klasse van biomoleculen, namelijk koolhydraten. Hierin wordt een strategie besproken om onbeschermde koolhydraten selectief te modificeren. Deze modificaties hebben we ook gebruikt in een poging om een op-koolhydraten-gebaseerde lipide probe voor bioimaging-doeleinden te ontwikkelen.