Over ons Actueel Evenementen Promoties

Adipose tissue-derived components

Therapeutic modalities to treat dermal damage
Promotie:L. Vriend
Wanneer:11 januari 2023
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. M.C. (Martin / Marco) Harmsen, prof. dr. B. (Berend) van der Lei
Copromotor:dr. J.A. van Dongen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Adipose tissue-derived components

Vetweefselafgeleide componenten: therapeutische modaliteiten om dermale schade te behandelen

Vetweefseltransplantatie is een essentiële behandelingsmodaliteit geworden voor weefselvergroting en voor regeneratieve doeleinden, zoals bij littekens en wondgenezing. De therapeutische effecten kunnen worden toegeschreven aan de tissue stromale vasculaire fractie (tSVF), bestaande uit van vetweefselafgeleide stromale cellen (ASC's), hun secretoom en de extracellulaire matrix (ECM), die immuunmodulerende, pro-angiogene en anti-fibrotische eigenschappen hebben. Toch is het gebruik van tSVF niet grondig bestudeerd voor regeneratieve doeleinden en is de studiekwaliteit vaak onvoldoende. Bovendien gaat het verkrijgen en gebruiken van vetweefselafgeleide producten gemoeid met patiëntgerelateerde, financiële en juridische uitdagingen die om nieuwe behandelingsmodaliteiten vragen.

Vriend bespreekt daarom in haar proefschrift de regeneratieve effecten van de componenten van vetweefsel. Ook onderzoekt ze de mogelijkheden van een therapeutisch functioneel medium van deze componenten. Het doel hiervan was om huidbeschadiging te behandelen en de retentie van vettransplantaten te vergroten, terwijl het ook het begrip van hun effect in weefsel verschaft. Er werd een klinische studie opgezet om de veranderingen als gevolg van tSVF-verrijkte vettransplantatie voor littekens te objectiveren. Een systematisch literatuuronderzoek naar het effect van suppletiestrategieën op transplantaatretentie resulteerde in een lijst met vereisten voor effectief onderzoek op dit gebied. Knaagdierstudies en een systematische review werden uitgevoerd om de momenteel gebruikte decellularisatieprocedures te onderzoeken om ECM-hydrogels, al dan niet opgeladen met het secretoom van ASCs, te verkrijgen en om hun effectiviteit te testen om huidbeschadiging te behandelen. Hoewel hydrogels goed verdraagbaar waren in knaagdieren waren ze nog niet effectief gebleken om wondgenezing te verbeteren.

De bevindingen van dit proefschrift bieden substantiële richting voor toekomstig translationeel onderzoek en kunnen de ontwikkeling en acceptatie van vetweefselafgeleide media versnellen en uiteindelijk de kwaliteit van leven van de patiënt verbeteren.

CV Linda Vriend

Linda Vriend (1990) studeerde Geneeskunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Daarna was zij werkzaam als arts bij Arbo Unie en Port Health Center in Rotterdam. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdelingen Plastische Chirurgie en Medische Biologie en Pathologie van het Universitair en Medisch Centrum Groningen. Tijdens haar onderzoek was ze tevens werkzaam in het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk als arts niet in opleiding (ANIOS) bij de afdeling Heelkunde en in het Brandwondencentrum. Momenteel is zij werkzaam als ANIOS Plastische-, Reconstructieve en Handchirurgie in het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis in Amsterdam. De titel van haar proefschrift luidt: Adipose tissue-derived components. Therapeutic modalities to treat dermal damage.