Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:dr. M. Trzpis-Bremer
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Towards an understanding of defecation disorders: pathophysiology,
epidemiology, and clinical implications

Naar een beter begrip van ontlastingsproblemen: pathofysiologie, epidemiologie en klinische implicaties

Defecatiestoornissen, zoals obstipatie en fecale incontinentie, zijn veelvoorkomende aandoeningen waar de bevolking last van heeft. Deze aandoeningen hebben een uiterst negatieve invloed op de levenskwaliteit en de sociaaleconomische status.

Ondanks recente verbeteringen in technieken die nuttig zijn voor patiënten met defecatieproblemen blijven herkenning, diagnose en behandeling van deze stoornissen problematisch. Dit blijkt uit de hoge prevalentie en het blijven bestaan / terugkeren van de defecatiestoornissen na behandeling. Suboptimale behandeling is mogelijk het gevolg van de nog gelimiteerde kennis die bestaat op het gebied van de anorectale pathofysiologie. Daarnaast zijn de huidige behandelingen met name gericht op de symptomen, in plaats van op de oorzaken van deze stoornissen. Het succes van de behandeling zal hier zeker door worden verminderd.

Sun heeft met de bevindingen, die hij heeft beschreven in zijn proefschrift, een kleine bijdrage geleverd aan verbeterde kennis van de anorectale fysiologie en de optimalisatie van verschillende facetten van de medische zorg bij patiënten met defecatieproblemen.

CV Ge Sun

Ge Sun (1991) studeerde Geneeskunde aan de Tweede Militaire Medische Universiteit, Shanghai, China. Daarna was hij werkzaam als chirurg bij het Changhai-Ziekenhuis in Shanghai. Zijn promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Chirurgie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van zijn proefschrift luidt: Towards an understanding of defecation disorders: pathophysiology, epidemiology, and clinical implications.