Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Strain effects on the optical properties of lead-halide perovskites

Relatie tussen structuur en eigenschappen van perovskieten

In het afgelopen decennium hebben lood-halide perovskieten volop in de aandacht gestaan vanwege hun fascinerende opto-elektronische eigenschappen, die ze geschikt maken voor allerlei toepassingen, zoals in zonnecellen, lichtgevende diodes, displays of lasers. De veelzijdigheid van deze materialen komt voort uit de mogelijkheid hun eigenschappen af te stemmen door hun chemische samenstelling en structuur direct aan te passen. Om deze afstembaarheid volledig te benutten is het begrijpen van de relatie tussen structuur en eigenschappen essentieel.

Loreta Angela Muscarella onderzocht daarom hoe variaties in structuur als gevolg van verschillen in kristalkorrelgroei en mechanische stimuli (zoals externe druk ) de opto-elektronische eigenschappen van dunne perovskietlagen kunnen veranderen.

Het promotieonderzoek van Loreta Angela Muscarella vond plaats bij de afdeling Photophysics and OptoElectronics van het Zernike Institute for Advanced Materials met financiering via NOW en AMOLF. Zij werkt nu als postdoc aan de Universiteit Utrecht.