Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotors:dr. M.E. Duarte-Noseda, dr. S.M. Brochado-Winnischofer
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Extraction, characterization and biological effects of
polysaccharides from marine (micro)algae

Algen als basis voor nieuwe medicijnen

Onderzoekers kunnen veel inspiratie halen uit de natuur. Zo maken algen bijvoorbeeld verschillende polysachariden aan, koolhydraten die soms nuttige eigenschappen hebben zoals het doden van virussen of bepaalde cellen en het stoppen van bloedstolling. Tatiana Moro onderzocht  verschillende moleculaire structuren uit algen en probeerde deze te optimaliseren als mogelijk nieuwe medicijnen of behandelingen.

Voor haar onderzoek isoleerde Moro polysachariden uit verschillende algen, en bekeek ze welke activiteit deze moleculen vertoonden. Ze vond enkele structuren die de activiteit van macrofagen verhoogden en moleculen die het mitochondrieel metabolisme van onder andere bepaalde tumorcellen afremden. Dit laatste resultaat heeft Moro verder onderzocht om het achterliggende mechanisme te bepalen. Ze zag tijdens dit proces mitochondriële membraanpolarisatie en verhoogde ROS-productie als reactie op de polysachariden. Uiteindelijk concludeerde ze dat polysachariden verschillende effecten hebben op tumorcellen, maar dat verder onderzoek naar de precieze mechanismes nodig is om de details te begrijpen.

Curriculum Vitae

Tatiana Moro (1991) studeerde Farmacie in Brazilië. Ze deed haar promotieonderzoek bij de afdeling Moleculaire Farmacologie van het GRIP instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: “Extraction, characterization and biological effects of polysaccharides from marine (micro)algae.”