Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
The X-shooter Spectral Library and stellar population models

Modellen voor het interpreteren van astronomische waarnemingen

Astronomische objecten worden over het algemeen bestudeerd door waarnemingen te vergelijken met modellen. Sterrenstelsels zijn complexe eilanden van sterren, gas, stof en donkere materie, die bijeengehouden worden door de zwaartekracht. Ze zijn er in verschillende vormen en maten en kunnen miljarden sterren bevatten. Sterrenstelsels hebben een ingewikkelde geschiedenis, die is gevormd door interacties en fusies tussen sterrenstelsels en de evolutie van hun sterren.

De vorming en evolutie van melkwegstelsels wordt bepaald door de eigenschappen van hun sterren. Om aan de hand van waarnemingen de stervormingsgeschiedenis van een melkwegstelsel te ontrafelen, moeten we een set van modellen creëren om het geïntegreerde sterlicht van een sterpopulatie te beschrijven, die we dan weer kunnen vergelijken met de waarnemingen.

Kristiina Verro onderzocht het modelleren van sterpopulaties onderzocht vanuit het perspectief van de spectrale sterbibliotheek. Haar doel was om de empirische X-shooter bibliotheek (XSL) te ontwikkelen en op basis daarvan sterpopulatiemodellen te maken. XSL is op dit moment de meest complexe spectraalbibliotheek van waargenomen sterren. Het volledige golflengtegebied van XSL spectra is 350–2480 nm, wat zowel het optische als het NIR gebied bestrijkt. Dit is niet gebruikelijk bij empirische sterbibliotheken, die doorgaans een beperkter (optisch of NIR) spectraal bereik bestrijken.

XSL heeft een groot aantal spectra, in totaal 830. Met de lancering van de JWST, ESO’s ELT en ESA’s Euclid-missie in het verschiet, zullen XSL en de bijbehorende sterpopulatiemodellen nuttige instrumenten zijn om de verborgen aard van verre melkwegstelsels te bepalen. Al deze telescopen zullen zich namelijk concentreren op de NIR-golflengten.

Het promotieonderzoek van Kristiina Verro vond plaats bij de afdeling Sterrenkunde van het Kapteyn Instituut, met een beurs van de RUG. Zij werkt nu als postdoc in ‘polar climate studies’ aan de Universiteit Utrecht.