Over ons Actueel Evenementen Promoties

Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Asthma and COPD: smoking, atopy and corticosteroid responsiveness

Fatemeh Fattahi: Effect van roken en atopie op ziektebeelden van astma en COPD

Mensen die langdurig roken hebben op oudere leeftijd een verhoogd risico op het krijgen van COPD. Daarnaast zijn er ook mensen die van zichzelf de aanleg van een persoon om een allergische reactie te ontwikkelen op onschuldige stoffen, dit noemen we atopie, en hierdoor astma ontwikkelen. Ondanks de verschillende aanleidingen voor deze ziekten, geven ze wel vergelijkbare klachten en symptomen. Zeker bij oudere patiënten is het soms lastig te bepalen welke onderliggende ziekte aanwezig is, terwijl de behandelingen wel verschillend zijn. In dit proefschrift onderzocht Fattahi daarom het effect van roken en atopie op het ontstaan van deze ziektebeelden, en hoe de ziektes zich onderscheiden.

Uit het onderzoek van Fattahi kwam onder andere dat het nemen van een luchtwegbiopt een goede manier kan zijn om een meer nauwkeurige diagnose te stellen. Hierbij is het wel belangrijk dat de patholoog goed op de hoogte is van de leeftijd, rookgewoontes en het gebruik van inhalatiecorticosteroïden (ICS) van de patiënt, want die factoren kunnen invloed hebben op de diagnose. ICS en atopie zorgen beide voor een andere expressie van het eiwit IL-17 in de luchtwegbiopten, en ook CCL20 eiwitten werden beïnvloed door het gebruik van medicijnen.

Tot slot vond Fattahi dat COPD gerelateerde atopie vaker voorkomt bij mannen, mensen met overgewicht en jonge mensen. De resultaten laten volgens de promovendus zien dat het lastig is om deze specifieke ziektebeelden te onderscheiden. Wel is duidelijk dat roken en atopie het ontstekingspatroon en de gevoeligheid van de patiënt voor corticosteroïden kan veranderen, dus hier moet rekening mee gehouden worden bij de behandeling en het ontwerp van klinische studies.

Curriculum Vitae

Fatameh Fattahi (1977) studeerde Geneeskunde aan de Arak University of Medical Sciences in Arak, Iran. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdelingen Pathologie en Medische Biologie en Longziekten en Tuberculose en onderzoeksprogramma GRIAC van onderzoeksinstituut GUIDE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Momenteel is ze werkzaam als Research Scientist bij de University of Michigan Medical School in Michigan, Verenigde Staten. De titel van haar proefschrift luidt: “Asthma and COPD: smoking, atopy and corticosteroid responsiveness.”